فضای خاکستری و سفید دیتاسنتر چیست؟

فضای سفید و فضای خاکستری مراکز داده

امروزه، با به وجود آمدن عصر اینترنت پر سرعت ( G5 ) و پیشرفت فناوری، شرکت‌های بیشتر از قبل به فناوری اطلاعات تکیه می‌کنند. بنابراین، تقاضای آنها برای خدمات مراکز داده بهتر به طور چشمگیری افزایش یافته است.

با این حال، به دلیل افزایش هزینه‌های تجهیز و نگهداری اتاق‌های سرور و لزوم توزیع صحیح این امکانات، فضا به یکی از بزرگترین عوامل محدود کننده مراکز داده تبدیل شده است. برای حل این مشکل، لازم است استفاده از فضای موجود بهینه شود، به عنوان مثال، فضای سفید و فضای خاکستری در مراکز داده یکپارچه شود.

فضای سفید مرکز داده چیست؟

فضای سفید مرکز داده به فضایی گفته می شود که تجهیزات و زیرساخت های فناوری اطلاعات در آن قرار دارند. که شامل سرورها، ذخیره سازی، تجهیزات شبکه، رک ها، واحدهای تهویه مطبوع، سیستم های توزیع برق است.

فضای سفید معمولاً با متر مربع اندازه گیری می شود. فضای سفید از نظر پوشش می تواند هم از کف کاذب یا هم کف سخت (پوشش سخت) باشد. کف کاذب برای کابل کشی برق، مسیرهایی برای کابل کشی داده ها، سیستم های توزیع هوای سرد برای خنک کردن تجهیزات فناوری اطلاعات و غیره ایجاد شده اند.

به طور معمول، فضای سفید تنها منطقه تولیدی است که یک شرکت می تواند از فضای مرکز داده استفاده کند. علاوه بر این، فعالیت‌های آنلاین مانند کار از خانه در سال‌های اخیر به‌سرعت افزایش یافته است، به‌ویژه به دلیل تأثیر COVID-19، که تقاضای کسب‌وکار برای فضای سفید مرکز داده را افزایش داده است. بنابراین، شرکت باید فضای سفید مرکز داده را با دقت طراحی کند.

فضای خاکستری مرکز داده چیست؟

بر خلاف فضای سفید مرکز داده، فضای خاکستری مرکز داده به فضایی اطلاق می شود که تجهیزات پشتیبان در آن قرار دارند. که شامل تابلو برق، یو پی اس، ترانسفورماتور، چیلر و ژنراتور است.

وجود فضای خاکستری برای پشتیبانی از فضای سفید است، بنابراین گستردگی فضای خاکستری برای تجهیزات با توجه به اندازه فضای سفید مرکز داده تعیین می شود. هرچه فضای سفید بیشتری مورد نیاز باشد، زیرساخت های پشتیبان بیشتری برای پشتیبانی از آن مورد نیاز است.

چگونه کارایی فضا را افزایش دهیم؟

واضح است که ساخت مراکز داده بزرگتر و مصرف انرژی بیشتر گزینه خوبی برای سازمان های فناوری اطلاعات برای استفاده از فضای مرکز داده نیست. برای افزایش پایداری مرکز داده و کاهش هزینه های انرژی، استفاده از استراتژی هایی برای ترکیب فضای سفید مرکز داده و فضای خاکستری و در نتیجه بهینه سازی کارایی فضای مرکز داده ضروری است.

استراتژی های بهره وری فضای سفید مراکز داده

  • مجازی سازی فناوری: مجازی سازی فناوری می تواند بسیاری از تجهیزات مجازی را در تجهیزات فیزیکی ادغام کند و سخت افزار فیزیکی را کاهش دهد و فضای مرکز داده را ذخیره کند.

مانند استفاده از Hyper V و (نرم افزار ماشین مجازی) VMWARE.

  • منابع رایانش ابری: با کمک فناوری ابری، شرکت‌ها می‌توانند داده‌ها را از طریق اینترنت عمومی انتقال دهند، بنابراین نیازهای خود را به سرورهای فیزیکی و سایر زیرساخت‌های فناوری اطلاعات کاهش می‌دهند.
  • برنامه ریزی مرکز داده: نرم افزار DCIM، نوعی ابزار مدیریت زیرساخت مرکز داده که می تواند به تخمین نیازهای برق و سرور فعلی و آینده کمک کند. همچنین می تواند به مراکز داده کمک کند تا منابع را ردیابی و مدیریت کنند و اندازه آنها را برای صرفه جویی در فضای بیشتر بهینه کنند.

استراتژی های بهره وری فضای خاکستری مراکز داده

فن آوری های پیشرفته: فناوری هایی مانند فلایویل ها می توانند قدرت دستگاه را افزایش دهند و تعداد باتری های مورد نیاز برای منبع تغذیه را کاهش دهند. علاوه بر این، استفاده از پنل های خورشیدی می تواند قبض برق مرکز داده را کاهش دهد. و خنک کننده آب نیز می تواند به کاهش هزینه های راه حل های خنک کننده کمک کند.

در مقایسه با تکنیک‌های بهره‌وری فضای سفید، استراتژی‌های بهره‌وری فضای خاکستری بسیار کمتر هستند. با این حال، کارآمدترین طرح ترکیب فضای سفید مرکز داده با فضای خاکستری است. با انجام این کار، شرکت ها می توانند به استفاده بهینه از فضای مرکز داده پی ببرند.