تست و نگهداری شبکه های فیبر نوری

شرکت آسیا ارتباط کام

با کمک و مشاوره ما همه چیز را در مورد تست فیبربیاموزید واطمینان حاصل کنید که شبکه فیبر نوری اصول اولیه برای انتقال داده با قابلیت اطمینان بالا به مشتریان شما را دارد، شبکه ها دائما در حال تکامل هستند و برای انجام این کار، نیاز به نگهداری و ارتقاء مداوم دارند. 

سرعت سریع تکامل فناوری و پیچیدگی روزافزون شبکه ها که اکنون در حال انتقال به 5G هستند ، پشتیبانی از تکامل شبکه را چالش برانگیزتر می کند.

فیبر نوری و کابل کشی فیبر نوری مهمترین رسانه و هسته اصلی شبکه های انتقال دیتا امروزی است ، با تقاضای افزایش سرعت و پهنای باند شبکه ،  محدودیت‌های مسافت و تلفات ، کاهش یافته است .

سیگنال نور به طور طبیعی با پیشروی قدرت آن کاهش می یابد، بنابراین، برای آزمایش سیگنال، تکنسین ها از منبع نور نوری و قدرت سنج برای ارسال نور به یک سر و اندازه گیری سیگنال در نقطه پایانی استفاده می کنند،  توان کم در نقطه انتهایی می تواند نشان دهنده وجود یک نقص در مسیر  فیبر باشد که سیگنال را مختل می کند، مانند خمیدگی بزرگ ، اتصال بد، شکستگی فیبرو یا کثیفی نقاط اتصال پچکوردها ، پیگتل ، آداپتور و یا پچ پنل ها باشد .

گرد و غبار، روغن ها و ژل ضد آب انواع رایج آلودگی درقسمتهای اتصال دهنده هستند،بطور مثال با لمس ساده فرول فوراً چربی روی پوست دست بروی فرول رسوب می کند که پس از برقراری ارتباط باعث تضعیف غیرقابل قبولی می شود.  گرد و غبار و ذرات کوچک باردار ساکن در هوا می توانند روی هرقسمتی که در معرض آن قرار دارد فرود بیایند.

ژل بافرکه جز ساختار اکثر کابلهای فیبر نوری هست می‌تواند  به راحتی راه خود را روی صفحه کاست یا پچ پنل پیدا کند و باعث آلودگی گردد .

با این وصف باید گفت همانطور که سیگنال های نوری از شبکه عبور می کنند، متغیرهای زیادی می توانند بر کیفیت انتقال تاثیر بگذارند ، برای تضمین سرعت و حفظ پهنای باند مورد نیاز ، انجام تست و بازرسی دوره ای مسیر فیبرنوری گریز ناپذیر است .

تمیزکاری و عیب یابی فیبر نوری

آداپتوروکانکتورهای فیبرکثیف ویا آسیب دیده یکی ازشایع ترین دلایل مشکلات شبکه نوری است ،انواع راه حل های بازرسی و تمیزکردن به تکنسین ها و مهندسان کمک می کند تا مشکلات را ارزیابی و اصلاح کنند.

تصویر 1

تصویر 2

تصویر 3

به تصویر شماره ۱ توجه کنید ، در سمت چپ تصویر سطح فرول یک کانکتور که با اسکوپ دیده شده پوشیده از گرد و غبار و کثیفی میباشد ، کانکتور وارد آداپتور شده و از طرف دیگر سمت راست یک کانکتور تمیز وارد آداپتور گردیده ، که کثیفی به کانکتور و آداپتور نیز انتقال پیدا کرده است .

همانطور که در تصویر دیده میشود کثیفی کاملا سطح عبور نور را مسدود کرده و افت شدید یا قطعی ارتباط را ایجاد می‌کند

برنا مه ریزی دوره ای بازرسی مراکز داده

مراحل تمیزکاری و تست فیبر نوری در مراکز داده

انواع مختلفی از دستگاه ها برای تست شبکه های فیبر نوری