آداپتور فیبر نوری

آداپتور فیبر نوری و انواع آن

آداپتور فیبر نوری به منظور کمک به انتقال سیگنال، آداپتورهای فیبر نوری به طور گسترده ای در سیستم های مخابراتی، شبکه های تلویزیون کابلی، LAN (شبکه محلی) ، WLAN (شبکه گسترده)، FTTH (فیبر تا خانه)، انتقال ویدئو و ابزارهای تست استفاده می شود.‌ با توجه به اینکه برای  کانکتور فیبر نوری ازنوع male  و female  وجود ندارد برای اتصال دو کانکتور از آداپتور فیبر نوری استفاده می‌شود.

آداپتور فیبر نوری

آداپتورهای SC


آداپتورهای SC با یک بدنه مستطیل شکل پوشش داده شده اند و پیکربندی و اندازه پین کوپلینگ آن به اندازه آداپتور FC می باشد. از لحاظ ساختاری، آداپتور SC به دو دسته simplex و duplex تقسیم می شود. مواد به کار رفته در این نوع آداپتور، معمولاً فلز و پلاستیک می باشد. آداپتور SC، تنظیم با دقت بالا را ممکن می سازد و جایگذاری، اتلاف بازگشت و انعکاس بازگشت بسیار کمی دارد.

آداپتورهای فیبر نوری اتصالات نوری را راحت تر می کند.

آداپتور فیبرنوری  E2000
آداپتورهای فیبر نوری E2000  ساخت کمپانی دیاموند می‌باشند که از مکانیزم plug and play  جهت اتصال دو کانکتور E2000 استفاده می‌کند ، بسیار بادوام و راحت قابل استفاده می‌باشد. هم مالتی مد و هم سینگل مد آن برای کانکتورهای با سبک پولیش APC  و UPC  موجود می‌باشد که دارای راندمان کاربردی بسیار خوب و بالایی است. قیمت و هزینه آن به نسبت دیگر آداپتورها گران می‌باشد ، شکل زیر این آداپتور را نمایش می‌دهد.

آداپتور فیبرنوری FC
آداپتورهای فیبر نوری FC دارای بدنه فلزی بوده و می تواند توسط یک پیچ تنظیم دوطرفه بسته شود. بنابراین آداپتور FC قادر به حفظ عملکرد نوری و مکانیکی پایدار برای مدت زمان طولانی می باشد. می توان آن را به انواع مربعی و دایره ای شکل با نسخه سینگل مد و مالتی مد تقسیم کرد.

 

آداپتور فیبرنوری LC
آداپتورهای فیبر نوری LC دارای مکانیزم جک و قفل است تا به راحتی استفاده شود. با وجود پین و غلاف کوچکتر، آداپتور LC تا حد زیادی تراکم و ظرفیت کانکتورهای فیبر نوری را افزایش می دهد. آداپتور LC از سه نوع Simplex، Duplex و Quad تشکیل شده است.

 آداپتورهای DIN

 آداپتورهای دین شباهت زیادی به آداپتورهای FC  دارد این نوع آداپتورها بیشتر‌ در صنعت مخابرات کشور آلمان استفاده می‌شود که دو نوع متداول آن در شکل زیر نمایش داده شده است.

آداپتور SMA

آداپتورهای SMA شباهت زیادی به آداپتورهای ST دارد این نوع آداپتورها نسخه اولیه و قدیمی اتصال گرهای فیبر نوری بود که برای فیبرهای مالتی مد مورد استفاده قرار می‌گیرد . شکل زیر یک آداپتور SMA  را نشان می‌دهد.

آداپتورهای هایبرید

آداپتورهای هایبرید به دو دسته تقسیم می‌شوند
آداپتورهای هایبرید Female to Female
              این نوع آداپتورها در هر دو طرف ورودی برای دو نوع کانکتور متفاوت تعبیه شده است.

 آداپتور  ST to SC :

آداپتورهای هایبرید Male to Female
در این نوع آداپتورها در یک طرف کانکتور (Male) و در طرف دیگر ورودی برای  نوع کانکتور متفاوت تعبیه شده است ( Female). به عنوان مثال آداپتور (LC (Female ) to FC (Male در شکل زیر نشان داده شده است.

• کلیه آداپتورها اعم از هایبرید و غیر هایبرید در انواع  مختلف با سرهای  FC  , E2000  , DIN ,  LC , ST و ST به صورت  Simplex  یا Duplex موجود می‌باشد که بسته به نیاز طراحی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

• آداپتورهای فیبر نوری معمولا انواع کانکتورهای فیبر با سبک پولیش PC (تماس فیزیکی)، UPC (تماس فیزیکی اولترا) و APC (تماس فیزیکی زاویه دار) به جز ST ، سایر آداپتورهای فیبر نوری را ساپورت می کنند.

• علاوه بر این، رنگ آداپتور فیبر نوری می تواند برای تعریف کانکتورهای مختلف PC ، UPC و APC مورد استفاده قرار گیرد. به عنوان مثال، برای آداپتور فیبر نوری SC و LC ، رنگ کرم برای کانکتور سبک پولیش PC رنگ آبی برای کانکتورهای سبک پولیش UPC و رنگ سبز برای کانکتورهای سبک پولیش APC در نظر گرفته شده است .

https://uninet.ir/index.php?route=product/category&path=20_65