باکس دیواری فیبر نوری

باکس دیواری فیبر نوری و رک مونت

فاکتورهای زیادی در هنگام کابل کشی فیبر نوری باید در نظر گرفته شود مانند میزان انعطاف پذیری، طول عمر فیبرنوری، هزینه نصب و غیره. برای مدیریت متراژ زیادی از فیبر نوری با هزینه کمتر و انعطاف پذیری بیشتر، از باکس دیواری فیبر نوری استفاده می شود.

از باکس دیواری فیبر نوری برای توزیع و محافظت از لینک های فیبر نوری در شبکه های FTTH استفاده می شود. تعداد درگاه ها در باکس دیواری فیبر نوری از ٨ پورت تا ٩٦ پورت متغیر است، بنابراین می توانید باکس متناسب با نیاز خود را انتخاب کنید.

باکس دیواری فیبر نوری یک روش برای اتصال کابل فیبر نوری است که یک سر آن کابل فیبر نوری و سر دیگر آن پیگتیل فیبر نوری است.
نحوه عملکرد آن به این صورت است که باعث ایجاد فیوژن بین فیبرهای مختلف، فیوژن فیبر و پیگتیل و انتقال اتصالات فیبرنوری می شود. همچنین از فیبرهای نوری و اجزای آنها در برابر محیط زیست محافظت می کند و امکان بازرسی برای حفظ بالاترین استانداردهای مدیریت فیبر را فراهم می کند. باکس دیواری فیبر نوری شامل محفظه، اجزای داخلی (قاب پشتیبانی، سینی فیبر ثابت، ثابت کننده) و اجزای محافظ برای اتصال فیبر نوری است.

ساختار

باکس دیواری فیبر نوری از سه قسمت تشکیل شده است: یک پوسته، اجزای داخلی و یک محافظ برای اتصال فیبر نوری.

پوسته:

پوسته باید آسان باز شود و نصب آن آسان باشد. پوسته باید دارای یک دستگاه خروجی برای محافظت اجزای فلزی کابل نوری در برابر ولتاژ بالا باشد.

اجزای داخلی:

اجزای داخلی باید شامل بخشهای زیر می باشد:

  • قاب پشتیبانی: بدنه اصلی ساختار داخلی، برای پشتیبانی ساختار داخلی استفاده می شود.
  • سینی جمع آوری فیبرنوری: برای ذخیره اتصالات فیبر نوری (و قطعات محافظ آنها) و باقی مانده استفاده می شود.

طول فیبر باقیمانده نباید کمتر از ١.٦ متر باشد و شعاع انحنای سینی های فیبر باقیمانده نباید از ٣٧.٥ میلی متر کمتر باشد.

همچنین نحوه شماره گذاری فیبر به صورتی باشد که به راحتی قابل شناسایی باشد. و همچنین فضای کافی در صورت نیاز به اتصال مجدد را فراهم کند.

  • دستگاه تثبیت کننده: برای ثابت کردن غلاف کابل نوری، ثابت کردن عضو تقویت کننده کابل نوری استفاده می شود.

عملکرد

١- خواص مواد

مواد استفاده شده در جعبه توزیع فیبرنوری باید دارای خاصیت ضد خورندگی باشد.
خصوصیات فیزیکی و شیمیایی آن باید پایدار باشد. و مواد مختلف باید با یکدیگر سازگار باشند و همچنین با غلاف کابل فیبرنوری نیز سازگار باشد.

١) اگر جعبه توزیع فیبر نوری از پلاستیک ساخته شده باشد ، عملکرد احتراق آن باید مطابق با الزامات آزمایش A در GB / T5169.7 باشد و مدت زمان استفاده از شعله آزمایش ٣٠s است.

٢) دمای ذوب حرارتی مواد نباید کمتر از ℃١٢٠ باشد، دمای نرم شدن حرارتی نباید کمتر از ℃٩٠ باشد و باید بتوان آن را در دمای ℃٢٥ ~ + ℃٤٠ استفاده کرد.

٣) همه مواد باید غیر سمی ، غیرخورنده باشند و عوارض جانبی بر سلامت انسان و سایر تجهیزات نداشته باشند.

شکل ظاهری جعبه اتصال فیبر نوری باید بدون سوراخ، حباب، ترک، حفره، تاب خوردگی، ناخالصی و نقص دیگر باشد. همه رنگ های زمینه باید یکنواخت باشند.

٢- عملکرد نوری

فیبر نوری باقیمانده در جعبه ترمینال کابل نوری در سینی اتصال قرار می گیرد. پس از نصب جعبه ترمینال کابل نوری، فیبر نوری و فیوژن فیبر نوری نباید هیچ میرایی اضافی داشته باشند.

٣- خواص مکانیکی

پس از آزمایشات زیر، بدنه باکس دیواری فیبر نوری و قسمتهای مختلف جعبه باید تغییر کند و در صورت لزوم، فیبر نوری بازرسی شود.

١) کشش:

جعبه ترمینال فیبر نوری و  کابل نوری باید بتوانند کششی محوری کمتر از ٥٠٠N را تحمل کنند ، و هر نوع پیگتیل کابل کشی می تواند کششی محوری کمتر از ٥N را تحمل کند.

٢) صاف کردن:

تمام طرف بدنه جعبه ترمینال کابل نوری باید تحمل فشار ایستایی عمودی حداقل ٢٠٠N را داشته باشند.

٢) پیچ خوردگی:

جعبه ترمینال کابل نوری باید بتواند زاویه پیچش را تحمل کند.

٤- عملکرد الکتریکی

١) مقاومت در برابر عایق:

مقاومت عایق بین اجزای فلزی جعبه اتصال کابل نوری و هسته تقویت کننده فلز کابل نوری ، بین اجزای فلزی کابل نوری و بین اجزای فلزی کابل نوری و زمین نباید کمتر از MΩ ٢*١٠٤ باشد. [ولتاژ آزمایش ٥٠٠ ولت (DC) است].

٢) مقاومت در برابر ولتاژ:

میزان مقاومت در برابر ولتاژ بین جعبه توزیع فیبر نوری و هسته تقویت کننده فلز فیبر نوری، بین اجزای فلزی فیبر نوری و بین اجزای فلزی فیبر نوری و زمین، تحت جریان مستقیم ١٥ کیلوولت برای ١ دقیقه، بدون خرابی و بدون پدیده برق زدگی می باشد.

انواع

١) دیواری و رک مونت

با توجه به طراحی های مختلف ، باکس های دیواری فیبر نوری را می توان به دیواری و رک مونت تقسیم کرد.

باکس های فیبر نوری نیز به عنوان یکی از مهمترین تجهیزات فیبر نوری مورد استفاده قرار می گیرند، معمولا این باکس ها در تبدیل کابل Outdoor بهIndoor ، پست های برق DCS و همچنین در سربندی کابل ها مورد استفاده قرار می گیرند. در پروژه های FTTH، به تجهیزات اکتیو و پسیو گوناگونی بر می خوریم. یکی از آنها OTO  است که مخفف Optical Telecommunications Outlet می باشد. و در واقع باکس یا جعبه ای است که در محل کاربر نصب شده و شبکه ی پسیو نوری (PON) را اختتام می کند. اگر آپارتمان یا منزل شما به فیبر نوری مجهز شده باشد حتما شما در ورودی منزل یا در کنار پریز تلفن قبلی یک عدد OTO یا ATB  مجهز شده اید. این OTO و یا ATB در ظرفیت های مختلفی تولید میشوند و همانطور که گفته شد در منزل، مغازه و یا محیط کار کاربر نهایی در تکنولوژی FTTH استفاده می شوند.

انواع باکس های دیواری فیبر نوری

انواع و اقسامی برای او تی او (OTO) وجود دارد. یک نمونه ی آنها مانند پریز برق است با این تفاوت که بصورت رو کار یا تو کار یک پورت فیبر در آنها وجود دارد که توسط یک آداپتور SC فیبر را تحویل ONT می دهد. نمونه های دیگر OTO، کمی بزرگتر هستند و بصورت روکار بر روی دیوار نصب می گردند و مانند یک جعبه ی سفید رنگ هستند که درون آن یک کاست برای فیوژن فیبر نوری قرار می گیرد.

باکس دیواری TB BOX فیبر نوری

باکس دیواری TB BOX فیبر نوری در FTTH  به دو صورت ٤ کر و ٨ کر تولید میشود اگر شما در آپارتمان زندگی میکنید در نظر دارید که در هر طبقه آپارتمان حداقل یک واحد تا 8 واحد موجود میباشد . هدف از تولید باکس دیواری TB BOX فیبر نوری در  FTTH انتقال فیبر نوری به هر طبقه آپارتمانی و انتشار آن بین واحد های مختلف در همان طبقه آپارتمان میباشد. امکان قرار گرفتن اسپلیتر نوری ٢ تا ٨ کر درون باکس دیواری TB BOX فیبر نوری در FTTH فراهم شده است و بهترین راهکار برای انشعاب فیبر در طبقه های مختلف ساختمان میباشد. البته میتوان کاربرد های دیگر و راه حل های دیگر را نیز برای باکس دیواری TB   BOXفیبر نوری در FTTH در نظر داشت و میتواند با در نظر گرفتن نظر کارشناسان و نصاب در محل اجرا شود.

باکس دیواری فیبر نوری دو پورت فیبر نوری

پیگتل فیبر در داخل باکس OTO به فیبر ورودی (که می تواند فیبر میکرو یا Drop Cable) باشد جوش خورده (فیوژن اسپلایس) و توسط آداپتور با دستگاه های بیرونی اتصال پیدا می کند. پس از نصب و فیوژن اسپلایس کردن پیگتل، کاربر دیگر نیازی به دستکاری فیبر نخواهد داشت و فقط کافی خواهد بود که دستگاه ONT را با یک پچ کورد به صورت Plug and Play به آداپتور OTO وصل کند.

باکس دیواری فیبر نوری برای کابلهای از قبل متصل شده است. و یک راه حل ایده آل برای ساخت پایانه های ورودی ساختمان، کابینت های مخابراتی، اتصالات متقاطع اولیه، اتاق کامپیوتر و سایر محیط های کنترل شده هستند. مدل های ٤ و ٨ کور باکس دیواری فیبر نوری ST ،SC و FC هستند.

باکس دیواری فیبر نوری فضایی را برای فیوژن فیبر ، توزیع ، خاتمه ، اتصال ، ذخیره سازی و مدیریت فراهم می کند.

مدل های ١٢ و ٢٤ کور باکس دیواری فیبر نوری عبارتند از: ST ،SC ،FC.

٢) داخل و خارج

باکس دیواری فیبر نوری در دو نوع داخلی و خارجی موجود است. که این طبقه بندی بر اساس محل نصب می باشد.

مزایا

١) از مزایای برجسته باکس های دیواری فیبر نوری، تثبیت موثرکابل، لحیم کاری و محافظت از آنها در برابر عوامل محیطی است.

٢) نصب باکس دیواری فیبر نوری آسان است، بنابراین باعث صرفه جویی در وقت و هزینه می شود.

٣) یک محافظ برای اتصال کابل های فیبر نوری و پیگتیل فراهم می کند.

٤) از مقاومت کافی در برابر ضربه برخوردار است.

٥) روشهای نصب زیادی وجود دارد. می توانید آن را بر روی دیوار یا مستقیماً در شکاف نصب کنید.

کاربرد

باکس های فیبرنوری دیواری داخلی و خارجی و باکس های رک مونت به طور گسترده ای در زیرساخت های ارتباطات نوری استفاده می شود.

جعبه های ترمینال فیبر نوری معمولاً در تلفن، سیستم های انتقال داده و تصویر، سری تلویزیونی کابلی (CATV) و… مورد استفاده قرار می گیرند.