تجهیزات پسیو فیبر نوری

تجهیزات پسیو فیبر نوری

تجهیزات پسیو فیبر نوری تجهیزاتی هستند که در هنگام نصب و بهره برداری از زیر ساخت شبکه ی فیبر نوری مورد استفاده قرار می گیرند.

با فراگیر شدن استفاده از زیر ساخت فیبر نوری و شبکه ی FTTx، تولید کنندگان  تجهیزات پسیو فیبرنوری همواره به دنبال تولید تجهیزات نوآورانه، قابل اعتماد و با کمترین خطا که موجب سهولت پروسه ی نصب نیز می شوند، هستند.

در حال حاضر طیف گسترده ای از تجهیزات فیبر نوری برای راه اندازی شبکه ی فیبر نوری موجود است با این وجود سفارشی سازی آنها مطابق با نیاز شبکه نیز امکان پذیر می باشد.

تجهیزات فیبر نوری شامل محصولاتی همچون پچ کورد، پیگتیل، کانکتور، اسپلیتر، مفصل فیبر و … می شود که در انواع مختلف و برای کاربردهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرند.

انواع تجهیزات فیبرنوری

  • جعبه تقسیم
  • پیگتیل
  • آداپتور
  • اسپلیتر
  • پچ کورد
  • نگهدارنده کابل
  • کاست
  • کریمپ حرارتی
  • مفصل
  • فست کانکتور

جعبه تقسیم  فیبرنوری

جعبه تقسیم یا اتصال فیبر نوری به دو صورت باکس دیواری فیبر نوری و رک مونت (قابل نصب در رک ) می باشد . جعبه اتصال فیبر نوری ، فضایی را برای فیوژن فیبر، اتصال، ذخیره سازی ، دسته بندی و آرایش فیبر نوری فراهم می کند.

باکس فیبر نوری مدل های ۲ تا ۹۶ کور :

باکس های فیبر نوری نیز به عنوان یکی از مهمترین تجهیزات پسیو فیبر نوری مورد استفاده قرار می گیرند، معمولا این باکس ها در تبدیل کابل Outdoor به Indoor، پست های برق DCS و همچنین در سربندی کابل های فیبر نوری استفاده میشود.

 پچ پنل فیبر نوری

پچ پنل ها بر اساس نوع آداپتورها و نحوه ی دسترسی، دارای انواع مختلفی هستند. آداپتور ها درون پچ پنل های فیبر نوری می توانند به شکل های مختلفی باشند. در اغلب پچ پنل های فیبر نوری، تمامی آداپتورها یکسان هستند اما اگر بیش از یک نوع کانکتور فیبر نوری استفاده شده باشد، ممکن است نیاز باشد از پچ پنل هایی با آداپتور های متفاوت استفاده شود. این نوع از آداپتورها می توانند برای اتصال انواع پیگتیل به کابلهای فیبر نوری بکار گرفته شوند.

برای آشنایی بیشتر با جعبه تقسیم فیبرنوری این لینک را کلیک کنید.

پیگتیل فیبر نوری

پیگتیل، کابل فیبر نوری است که یک سر آن کانکتور متصل شده و سر دیگر آن آزاد بوده و به کابل فیبر نوری دیگری فیوژن می شود. کانکتورهایی که در انتهای کابل فیبر قرار می گیرند، می توانند از انوع مختلف FC ،LC ،SC ،ST و… با پولیش APC و یا UPC انتخاب شوند.

برای آشنایی بیشتر با پیگتیل فیبر نوری این لینک را کلیک کنید.

آداپتور فیبر نوری

آداپتور فیبر نوری از تجهیزات پسیو فیبر نوری است که برای متصل کردن کابل های فیبر نوری به هم مورد استفاده قرار میگیرند. که نام دیگر آنها کوپلر فیبر نوری است.

ممکن است آداپتورهای فیبر نوری شکلهای متفاوتی داشته باشند، اما عملکرد همه آداپتورها یکسان است. آداپتور فیبرنوری اجازه می دهد تا کابل های فیبر نوری بصورت تکی یا در یک شبکه بزرگ به همدیگر متصل بشوند، یکی دیگر از مزیت های این آداپتورها این است توانایی ارتباطی بسیاری از دستگاه ها به صورت همزمان برقرار سازند.

با توجه به اشکال و ساختارهای مختلف، آداپتورهای فیبر نوری را می توان در کلاس های مختلفی، مانند آداپتور فیبرنوریFC ، آداپتور فیبر نوریSC ، آداپتور فیبر نوری ST، آداپتور فیبر نوری LC و غیره دسته بندی نمود.

برای آشنایی بیشتر با آداپتور فیبر نوری این لینک را کلیک کنید.

 

اسپلیتر فیبر نوری

اسپلیتر فیبرنوری یکی از تجهیزات مهم پسیو فیبر نوری است که به اسپلیتر نوری نیز معروف می‌باشد و وظیفه ی آن اشتراک گذاری سیگنال های نوری بین مشترکین می باشد. اسپلیتر فیبر نوری، یک دستگاه توزیع قدرت نوری می‌باشد و نقش بسیار مهم در شبکه نوری پسیو با تقسیم یک موج نوری به تعداد زیادی مشترک برعهده دارد.  از اسپلیتر فیبر نوری در زیرساخت شبکه FTTx، شبکه ی فیبر نوری، CATV و… استفاده می شود.

پچ کورد فیبر نوری

پچ کورد فیبر نوری، کابلی است که دو سر آن به کانکتور فیبر نوری وصل می شود. این وسیله برای ایجاد ارتباط بین تجهیزات و قطعات در شبکه فیبر نوری به کار برده شده و به آن پچ کیبل نیز گفته می شود.

انواع متنوعی از پچ کورد فیبر نوری با انواع مختلف کانکتورها، مانند LC ،FC ،SC ،ST ،MU ،MTRJ ،E2000 و غیره وجود دارد که ممکن است نوع صیقل دادن فرول کانکتور آنها PC ،UPC و یا APC باشد. پچ کورد فیبر دارای دو نوع تک کر یا Simplex و دو کر یا Duplex می باشد و نوع کر آن تعیین می کند کابل پچ کورد مالتی مد است یا سینگل مد.

برای آشنایی بیشتر با پچ کورد فیبر نوری این لینک را کلیک کنید.

نگهدارنده کابل

از نگهدارنده کابل (Cable management) برای دسته بندی و مرتب کردن کابل های گوناگون استفاده می گردد و کار کردن داخل رک را راحت تر می کنند و در عین حال عملکرد دستگاه را نیز ارتقاء می دهند. بدون دسته بندی کابل ها و آرایش درست آنها در داخل رک هر گونه ارتقاء شبکه و انجام امور تعمیراتی مختل می گردد.
برای آرایش مناسب کابل ها درون رک می توان از ٢ نوع نگهدارنده کابل استفاده کرد:

١- افقی    Horizontal Cable Management
٢- عمودی Vertical Cable Management

برای آشنایی بیشتر با نگهدارنده کابل این لینک را کلیک کنید.

کاست فیبر نوری

کاست فیبر نوری یا Splice Tray وسیله ی است که فیبر نوری پس از فیوژن و اتصال مکانیکی درون آن قرار میگیرد. از کاست های فیبر نوری معمولاً در پچ پنل، ODF (فریم توزیع فیبر)، باکس های توزیع فیبر و مفصل های فیبر نوری که برای مصارف Indoor و Outdoor طراحی شده اند استفاد می شود. کاست های فیبر نوری هم برای فیبر های سینگل مد و هم مالتی مد مناسب هستند.

کریمپ حرارتی

کریمپ حرارتی یا شرینک حرارتی وسیله ی است که جهت استحکام مکانیکی و همچنین حفظ کیفیت انتقال فیبر نوری، در محل اتصال یا جوش فیبر نوری استفاده می شود. کریمپ حرارتی پس از حرارت دهی دور محل فیوژن قرار گرفته و علاوه بر جلوگیری از شکستگی فیبر نوری در نقطه ی اتصال، از آن در برابر نفوذ گرد و غبار و رطوبت محافظت می کند. کریمپ حرارتی از دو تیوب داخلی و خارجی و یک میله ی تقویت کننده از جنس فولاد یا سرامیک تشکیل شده است.

برای آشنایی بیشتر با کریمپ حرارتی این لینک را کلیک کنید.

مفصل فیبر نوری

مفصل فیبر نوری از تجهیزات پسیو فیبر نوری محسوب می شود که برای فیوژن کردن اتصالات فیبر نوری استفاده می شوند همچنین از نقطه اتصال و فیوژن کابل های فیبر نوری محافظت می کنند. انواع مفصل فیبر نوری با توجه به کاربرد آن ها وجود دارد. از جمله مفصل های هوایی، داکتی و خاکی که معمولا برای کاربرد های outdoor و گاهی نیز برای مصارف زیر آبی استفاده می شوند.

برای آشنایی بیشتر با مفصل فیبرنوری این لینک را کلیک کنید.

فست کانکتور فیبر نوری

فست کانکتور فیبر نوری به منظور سهولت عملیات نصب و کوتاه کردن فرآیند اتصالات در شبکه ی فیبر نوری، طراحی شده است. با توسعه راهکار FTTH در سرتاسر جهان، تقاضا برای فست کانکتورهایی که اتصال را در زمان کوتاه تری انجام دهند نیز افزایش یافته است. فست کانکتور را می توان در محل، بدون نیاز به ابزار خاص و در زمان کم (کمتر از 30 ثانیه) مونتاژ کرد و عملیات اتصال را انجام داد البته در کانکتور هایی با پولیش APC به تجهیزات دیگری جهت نصب نیاز است. عموماً از این فست کانکتورها برای دراپ کیبل ها در شبکه ی FTTH  استفاده می شود.

برای آشنایی بیشتر با فست کانکتور فیبر نوری این لینک را کلیک کنید.