تضعیف کننده فیبرنوری

تضعیف کننده فیبرنوری ثابت

به عنوان یک مبتدی در شبکه فیبر نوری، قبلاً فکر می کردیم که قدرت نوری باید تا حد امکان قوی باشد. حتی گاهی اوقات از تقویت کننده های نوری برای بهبود سیگنال نوری استفاده می کنیم. بنابراین تضعیف کننده فیبر برای چه استفاده می شود؟ همانطور که می دانیم منبع فیبر سینگل مد لیزر است که قدرت آن فوق العاده قوی است. بنابراین ما می توانیم از فیبر سینگل مد برای دستیابی به انتقال از راه دور استفاده کنیم. اما، اگر فاصله انتقال روی فیبر سینگل مد خیلی کوتاه باشد، نور زیاد ممکن است گیرنده فیبر نوری را بیش از حد بارگذاری کند، که ممکن است نرخ خطای بیتی بالایی را ایجاد کند. چگونه این مشکل را حل کنیم؟ تضعیف کننده فیبر باید در انتهای گیرنده قرار داده شود تا توان به سطح مناسب کاهش یابد. تضعیف کننده فیبرنوری در دو نوع ثابت و متغیر در بازار وجود دارد.

تضعیف کننده فیبرنوری ثابت چیست؟

تضعیف کننده فیبرنوری ثابت، تضعیف را در یک سطح ثابت نگه می دارد. ساختمان اين نوع تضعيف کننده ها به نحوی است که ميزان تلفات ثابت از پيش تعيين شده ای را به انرژی نور اعمال می کنند و از اداوت غير فعال محسوب
می شوند . از مزايای تضعيف کننده های ثابت انداز ه کوچک آنها است.

نام تضعیف کننده نوری ثابت بر اساس نوع کانکتور و سطح تضعیف مشخص میشود. به عنوان مثال، تضعیف کننده LC 5dB به این معنی است که این تضعیف کننده از کانکتور فیبر نوری LC استفاده می کند و می تواند سطح توان فیبر نوری را تا 5 دسی بل کاهش دهد.

کاربرد تضعیف کننده فیبرنوری ثابت:

  • سنسورهای فیبر نوری، ابزار های تست و FTTH
  • شبکه های مخابراتی شبکه محلی (LAN)
  • سیستم تلویزیون کابلی (CATV)

انواع تضعیف کننده فیبرنوری ثابت

تضعیف کننده فیبرنوری ثابت در انواع LC ،SC ،ST ،FC و MU با پولیش APC و UPC موجود است. به طور کلی، سیستم های مالتی مد نیازی به تضعیف کننده ندارند، زیرا منابع مالتی مد، به ندرت توان خروجی کافی برای اشباع گیرنده ها را دارند. در عوض، سیستم های سینگل مد، به ویژه لینک های کوتاه، اغلب قدرت زیادی دارند و نیاز به تضعیف کننده دارند. بنابراین تضعیف کننده های فیبر نوری ثابت معمولاً از نوع سینگل مد هستند. متداول ترین نوع مورد استفاده تضعیف کننده فیبر نوری ثابت LC سینگل مد Female به Male و Male به Female است. بر خلاف نوع معمولی Female به Male که در بالا ذکر شد، تضعیف کننده های فیبر نوری ثابت Female به Female دارای آداپتور فیبر نوری نوع Female در دو انتها هستند که به همین دلیل به آنها تضعیف کننده نوع آداپتور فیبر نوری نیز می گویند. می توان از آنها به عنوان آداپتور و تضعیف کننده همزمان استفاده کرد.

چگونه از تضعیف کننده فیبرنوری ثابت استفاده کنیم؟

همانطور که در شکل زیر نشان داده شده است، تضعیف کننده فیبر نوری ثابت باید همیشه در انتهای گیرنده لینک (X در نقشه) نصب شود. این به این دلیل است که تست قدرت گیرنده قبل و بعد از تضعیف یا هنگام تنظیم آن با قدرت سنج خود در گیرنده راحت تر است، به علاوه هرگونه بازتابی در مسیر بازگشت به منبع کاهش می یابد.

نحوه استفاده از تضعیف کننده  فیبرنوری ثابت

برای تضعیف کننده های فیبر نوری ثابت Female به Male، می توانیم پچ کورد را به آداپتور فیبر نوری    Female تضعیف کننده وصل کنیم. و سپس کانکتور Male تضعیف کننده را مستقیماً به تجهیزات وصل کنید. برای تضعیف کننده فیبر نوری ثابت Female به Female، باید دو پچکورد را به دو آداپتور فیبر نوری Female تضعیف کننده (نشان داده شده در شکل زیر) وصل کنیم.