فیبرنوری سینگل مد

فیبرنوری سینگل مد در مقابل فیبرنوری مالتی مد

اگرچه انواع کابل فیبرنوری سینگل مد (SMF) و فیبر نوری مالتی مد (MMF) به طور گسترده در برنامه های مختلف استفاده می شود ،  اما هنوز ابهامات زیادی در مورد تفاوت های بین فیبر سینگل مد و فیبر مالتی مد  وجود دارد که باعث سردرگمی در انتخاب شبکه مناسب برای مدیران و کاربران می گردد.  در این مقاله بر روی ساختار اصلی، فاصله فیبر، رنگ فیبر، هزینه و غیره تمرکز می کنیم تا مقایسه دقیقی بین انواع فیبرهای سینگل مد و مالتی مد انجام شود.

بررسی اجمالی فیبر سینگل مد در مقابل فیبر مالتی مد

حالت سینگل مد به این معنی است که فیبر امکان انتشار یک نوع حالت نور را در یک زمان فراهم می کند. در حالی که مالتی مد به این معنی است که فیبر می تواند حالت های بیشتر نور را منتشر کند. تفاوت بین فیبر سینگل مد و فیبر مالتی مد عمدتا در قطر هسته فیبر، طول موج و منبع نور، پهنای باند، رنگ غلاف، فاصله و هزینه است.

قطر هسته

قطر هسته فیبرنوری سینگل مد بسیار کمتر از فیبر مالتی مد است. قطر معمولی هسته آن ٩ میکرومتر است گرچه با توجه به مدل های مختلف فیبر های نوری سینگل مود این قطر بین ٧.٦ تا ١٠.٥ میکرو متر (میکرون) متغیر است. قطر هسته فیبر مالتی مد ٥٠ میکرومتر و ٦٢.٥ میکرومتر به طور معمول است ، که باعث می شود توانایی “جمع آوری نور” بالاتری داشته باشد و اتصالات را ساده کند. قطر روکش فیبر سینگل مد و مالتی مد ١٢٥ میکرومتر است.

میزان افت فیبرنوری مالتی مد به دلیل قطر هسته بزرگتر از فیبر سینگل مد بیشتر است. هسته فیبر کابل سینگل مد بسیار نازک است ، بنابراین نوری که از این کابل های فیبر نوری عبور می کند حداقل انعکاس در مسیر را دارد که باعث افت حداقل نور می شود.

طول موج و منبع نور

با توجه به اندازه بزرگ فیبر مالتی مد، برخی از منابع نوری ارزان قیمت مانند LED ها و VCSEL که در طول موج ٨٥٠ نانومتر و ١٣٠٠ نانومتر کار می کند در کابل های فیبر مالتی مد استفاده می شود. در حالی که فیبر سینگل مد اغلب از لیزر یا دیودهای لیزری برای تولید نور تزریق شده به کابل استفاده می کند. و معمولاً طول موج فیبر سینگل مد ١٣١٠ نانومتر و ١٥٥٠ نانومتر است.

پهنای باند

پهنای باند فیبر مالتی مد با حالت نور محدود می شود و حداکثر پهنای باند در حال حاضر مربوط به فیبر OM4 و OM5 می باشد که ٢٨٠٠٠ مگاهرتز*کیلومتر است. در حالی که پهنای باند فیبر سینگل مد نامحدود است زیرا اجازه می دهد فقط یک حالت نور در یک زمان از آن عبور کند.

رنگ روکش فیبرنوری

طبق تعریف استاندارد TIA-598C، برای کاربردهای غیر نظامی، کابل سینگل مد با روکش بیرونی زرد رنگ و فیبر مالتی مد با روکش نارنجی یا آبی پوشانده شده است.

فیبرنوری سینگل مد
فیبرنوری سینگل مد

فاصله فیبر سینگل مد در مقابل مالتی مد

مشخص است که فیبرنوری سینگل مد برای مسافت طولانی مناسب است ، در حالی که فیبر نوری مالتی مد برای مسافت های کوتاه و پر سرعت طراحی شده است. پس وقتی صحبت فاصله فیبر سینگل مد در مقابل مالتی مد به میان می آید ، تفاوتهای قابل اندازه گیری چیست؟

Optic Fiber Optic Distance

Fiber Optic Cable Type

100Gb Base SR10

40Gb Base SR4 25Gb Base SR-S 10Gb Base SE-SR

1Gb Ethernet 1000BASE-LX

1Gb Ethernet 1000BASE-SX

Fast Ethernet 100BASE-FX

/

/ / 10km 5000m 5000m

200m

OS2

Single mode fiber

/

/ /

/

550m(mode conditioning patch cable required)

275m 200m OM1 Multimode fiber

/

/ /

/

550m

200m

OM2

100m

100m 70m 300m 550m 200m

OM3

150m

150m 100m 400m 550m 200m

OM4

400m

400m 100m 300m 550m 200m

OM5

در نمودار می بینیم که فاصله فیبرهای سینگل مد بسیار بیشتر از کابل های فیبر مالتی مد در نرخ داده از 1G تا 10G است ، و برای سرعت های بالاتر با نرخ G25G,40G, 100 فیبر مالتی مد OM3/OM4/OM5 استفاده می شود.

از آنجا که فیبر نوری مالتی مد دارای اندازه هسته بزرگی است و بیش از یک حالت نور را پشتیبانی می کند، فاصله فیبر آن با پراکندگی مودال محدود می شود که این یک پدیده رایج در فیبر های مالتی مد است. در حالی که فیبر سینگل مد اینگونه نیست. و این تفاوت اساسی بین آنهاست.

مقایسه هزینه تجهیزات شبکه سینگل مد و مالتی مد 

جهت استفاده از فیبرنوری سینگل مد و  یا مالتی مد باید در نظر داشت که معمولا قیمت تجهیزاتی مانند کابل فیبر نوری و تجهیزات سربندی شامل پچ پنل و پچ کورد و پیگتیل و… در فیبر نوری سینگل مد نسبت به مالتی مد ارزانتر می باشد.

فیبرنوری سینگل مد

هزینه نصب

فیبر نوری سینگل مد اغلب هزینه کمتری نسبت به فیبر نوری مالتی مد در مورد تجهیزات پسیو یا غیر فعال دارد. هنگام ایجاد یک شبکه فیبر نوری که ظرفیت مورد نیاز شما 1G که می خواهید در نهایت به 10G یا سریعتر برسید ، هزینه های مورد نیاز جهت برقراری این لینک با فیبر نوری سینگل مد به مراتب برای شما به صرفه تر می باشد.

کاربرد

  • فیبرنوری سینگل مد به طور گسترده در شبکه های MAN و PONs استفاده می شود.
  • سیستم کابل کشی فیبر مالتی مد به طور گسترده در سازمان ها، مراکز داده و شبکه های LAN استفاده می شود.

سوالات متداول در مورد کابل فیبر مالتی مد در برابر سینگل مد

سوال: فیبرنوری سینگل مد بهتر است یا مالتی مد؟

پاسخ: همانطور که در بالا ذکر شد، فیبرنوری سینگل مد و کابل فیبر مالتی مد از نظر هزینه و کاربرد مزایای خاص خود را دارند. چنین چیزی وجود ندارد که فیبرهای نوری سینگل مد بهتر از فیبرهای نوری مالتی مد باشند. فقط باید با توجه به نیاز شبکه خود فیبر مناسب را انتخاب کنید.

سوال: آیا می توانم از ترکیب فیبرنوری سینگل مد و مالتی مد استفاده کنیم ؟

پاسخ: این پاسخ برای این سوال “نه” است. فیبر مالتی مد و فیبر سینگل مد دارای اندازه های هسته متفاوتی هستند و تعداد حالت های نوری که آنها ارسال می کنند نیز متفاوت است. اگر این دو فیبر را مخلوط کرده یا مستقیماً به هم متصل کنید ، تلفات نوری زیادی خواهیم داشت ، که منجر به خرابی لینک می شود.

سوال: آیا می توانم از فرستنده گیرنده مالتی مد روی کابل فیبر سینگل مد استفاده کنم؟

پاسخ: به طور کلی ، پاسخ “نه” است. اگر یک فرستنده گیرنده مالتی مد به فیبر سینگل مد متصل شود ، افت نوری زیادی رخ می دهد. در حالی که برعکس این حالت یعنی اگر یک فرستنده گیرنده سینگل مد به فیبر مالتی مد وصل شود مشگلی نخواهد داشت.