فیبر نوری مالتی مد OM1 ،OM2 ،OM3 ،OM4 و OM5

فیبر نوری مالتی مد OM1 ،OM2 ،OM3 ،OM4 و OM5

فیبر نوری مالتی مد دارای انواع OM4 ،OM3 ،OM2 ،OM1 و OM5 است، که هر نوع دارای خصوصیات مختلف می باشد.

OM1 : کابل فیبر نوری مالتی مد OM1 معمولاً با روکش نارنجی همراه است و اندازه هسته آن 62.5 میکرومتر (میکرومتر) است. معمولاً برخی سوییچ های صنعتی و پالس های فرمان یا سرعت 100 مگابیتی اترنت استفاده می شود.

OM2 : کابل فیبر نوری مالتی مد OM2 معمولاً با روکش نارنجی همراه است و اندازه هسته آن 50 میکرومتر به جای 62.5 میکرومتر است، بیشتر برای سرعت ۱ گیگابیتی اترنت استفاده می شود.

هر دو OM1 و OM2  با ماژول هایی که از LED  استفاده می‌کنند به خوبی کار می کنند.

OM3 : کابل فیبر نوری مالتی مد OM3 معمولاً با روکش فیروزه ای همراه است و اندازه هسته آن ۵۰ میکرومتراست. این کابل فیبر نوری برای ماژول های مبتنی بر لیزر که از حالت های نور کمتری استفاده می کنند، بهینه شده است. در نتیجه این بهینه سازی، توانایی اجرای 10 گیگابیت اترنت در طول تا 300 متر را دارد. از ابتدای تاسیس، تکنیک های تولید قابلیت های کلی OM3 را بهبود بخشیده است تا بتواند از آن با 40 گیگابیت و 100 گیگابیت اترنت تا 100 متر استفاده کند. 10 گیگابیت اترنت رایج ترین کاربرد آن است.

OM4 : کابل فیبر نوری مالتی مد OM4 معمولاً با روکش فیروزه ای یا بنفش متمایل به قرمزهمراه است و اندازه هسته آن ۵۰ میکرومتراست. این کابل فیبر نوری برای ماژول های مبتنی بر لیزر که از حالت های نور کمتری استفاده می کنند بهینه شده است، اما از 10 گیگابیت اترنت با طول 550 متر پشتیبانی می کند و از 100 گیگابیت اترنت با طول تا 150 متر پشتیبانی می کند.

OM4+ : کابل فیبر نوری مالتی مد OM4+ معمولاً با روکش بنفش متمایل به قرمز همراه است و اندازه هسته آن ۵۰ میکرومتراست. این کابل فیبر نوری برای ماژول های مبتنی بر لیزر که از حالت های نور کمتری استفاده می کنند بهینه شده است، اما از 10 گیگابیت اترنت با طول 800 متر پشتیبانی می کند و از 100 گیگابیت اترنت با طول تا 300 متر پشتیبانی می کند.

OM5 : کابل فیبر نوری مالتی مد OM5 به عنوان WBMMF (فیبرنوری مالتی مد باند پهن) شناخته می شود. جدیدترین نوع فیبرنوری مالتی مد است و با OM4 سازگار است. اندازه هسته آن با OM2 ،OM3 و OM4 برابر است. رنگ روکش کابل فیبر نوری OM5 سبز انتخاب شده است. برای پشتیبانی از حداقل چهار کانال WDM با حداقل سرعت 28 گیگابیت بر ثانیه در هر کانال طراحی شده است.

در حالی که OM5 دارای مقادیر عملکردی مشابه OM4 برای Insertion Loss و Distances  دارد یک ویژگی آن را متمایز می کند. فیبر OM5 برای استفاده در طول موج های بیش از 850 نانومتر، به طور خاص، 880 نانومتر ، 910 نانومتر و 940 نانومتر طراحی شده است. این بدان معنی است که می تواند چهار انتقال همزمان را با Wave Division Multiplexing پشتیبانی کند.

فیبر نوری مالتی مد

موارد استفاده فیبر نوری سینگل مد و مالتی مد

فیبر چند حالته معمولاً برای ساختمان های داخلی یا دانشگاههای بزرگ که  فاصله برای سرعتهای بالای 10G مطابق جدول فوق در نظر گرفته شود، مقرون به صرفه است. در حالی که فیبر نوری سینگل مد برای مسافت های طولانی تر مناسب تر است. فیبر سینگل مد می تواند برای مسافت های بلند استفاده شود، اما معمولاً به تجهیزات گرانتری نیاز دارد.

فیبر های مالتی مد برای فاصله هایی کوتاه بسیار کاراتر و مقرون به صرفه تر می باشند .

بهتر است برای انتخاب کابل های مالتی مد از کابل های با کور اروپایی یا آمریکایی استفاده شود. بهترین کور مالتی مد ساخت شرکت OFS  می باشد البته کور شرکت Corning نیز در تولید کورسینگل مد بهترین می باشد. کابل های که دارای کور اورجینال می باشند معمولا بر روی کابل نوع کور و کشور سازنده قید شده است.

قیمت فعلی کابل های اورجینال در ایران برای کابل ۱۲ کور OM3 حدود ۴ دلار و برای کابل ۱۲ کور OM4 حدود ۸.۵ دلار می باشد. البته در بازار ایران کابل های مالتی مد OM4 و OM3 با قیمت های بسیار ارزان‌تر نیز موجود می باشد که هیچ یک از مشخصه های OM3 و OM4  را  ندارند و پس از نصب سرعت انتقال دیتا توسط سویچ ها این قضیه را مشخص می‌کند.