فیبر نوری OM5

فیبر نوری OM5

 فیبر نوری OM5 که به آن WBMMF (فیبر چندحالتهی باند گسترده) هم می گویند جدیدترین نوع فیبرهای مالتی مد است. این فیبر با نسخه ی قبل یعنی OM4 همسو بوده و ضخامت هسته اش مانند فیبرهای OM3 ،OM2 و OM4 است. فیبر نوری OM5 برای پشتیبانی از حداقل چهار کانال WDM با سرعت حداقل ٢٨ گیگابیت بر ثانیه به ازای هر کانال طراحی شده است. در مقایسه با OM3 و OM4 که برای انتقال در محدوده طول موج ٨٥٠ نانومتر مناسب هستند، کابل‌کشی نوری OM5 می‌تواند در محدوده ٨٥٠ نانومتر تا ٩٥٠ نانومتر کار کند، بنابراین عملکرد و کیفیت اتصال در مرکز داده شما افزایش می‌یابد.

فیبر نوری OM5
فیبر نوری OM5

رنگ بندی فیبر نوری OM5

فیبر نوری OM5 طبق استاندارد TIA-598C دارای رنگ سبز لیمویی می باشد. با توجه به تشابه رنگ  با نوع سینگل مود APC که رنگ سبز را دارا می باشد، در مورد بوت کانکتور ها و کوپلر ها نسبت به عدم تشخیص اشتباه هوشیار باشید، فیبر نوری OM5 رنگ سبز روشن تری دارد. عکس زیر نمونه فیبرنوری مالتی مد OM5 است.

استاندارد فیبر نوری OM5 چیست؟

انجمن صنعت ارتباطات از راه دور (TIA) در سال ٢٠١٤ یک گروه کاری را جهت راهنمایی برای استاندارد فیبر مالتی مد پهنای باند (WBMMF) ٥٠/١٢٥ میکرومتر برای پشتیبانی ازSWDM  راه‌اندازی کرد. مشخصات فیبر نوری OM5 توسط استاندارد TIA تحت TIA-492AAAE در سال ۲۰۱۶ ارائه و طبقه بندی گردید. همچنین استاندارد IEC تحت طبقه بندی خود در IEC-60793-2-10 نوع فیبر A1a.4 را به عنوان OM5 شناسایی می نماید.

SWDM چیست؟

SWDM یک فناوری اختصاصی مالتی پلکس در طول موج کوتاه می باشد که از چهار طول موج در محدوده ۸۵۰ تا ۹۴۰ نانومتر بهره می برد. این فناوری با ایجاد طیف نوری رنگی در محدوده ۱۰۰ نانومتری ذکر شده اقدام به جابه جایی پرظرفیت داده ها می نماید. به کمک این فناوری میتوان ٤٠GBit/s را در ثانیه با ایجاد چهار طول موج هرکدام   ١٠Gb/s گیگابیت بر ثانیه در فیبر نوری OM5 انتقال داد. فرستنده های SWDM با انواع راه حل های مالتی مد OM3 / OM4 / OM5 سازگار می باشند.

سوالات متداول درباره فیبر نوری OM5:

١- OM5 در مقابل OM4: آیا OM5 فاصله انتقال بیشتری نسبت به OM4 ارائه می دهد؟

در واقع، برای همه برنامه های مالتی مد فعلی و آینده IEEE از جمله 40GBase-SR4، 100GBase-SR10، حداکثر فاصله مجاز برای OM5 برابر با OM4 است. طبق آزمایشی که اخیراً با استفاده از فرستنده گیرنده 40G-SWDM4 انجام شده است، نشان می دهد که 40G-SWDM4 می تواند از طریق فیبر OM4 به ٤٠٠ متر برسد، در حالی که از طریق فیبر نوری OM5، ماژول می تواند به طول پیوند تا ٥٠٠ متر برسد. علاوه بر این، اگر یک مرکز داده از فرستنده‌های 100G-SWDM4 غیر منطبق با IEEE استفاده کند، ثابت شده است که OM5 می‌تواند تا فاصله ١٥٠ متری را پشتیبانی کند – فقط ٥٠ متر بیشتر از OM4.

٢- آیا فیبر نوری OM5 هزینه کمتری دارد؟

در حقیقت، کابل کشی OM5 حدود ٥٠ درصد بیشتر از OM4 هزینه خواهد داشت. علاوه بر این، با کاهش قابل توجه هزینه‌های فرستنده گیرنده سینگل مد به دلیل فناوری‌های فوتونیک سیلیکونی و مراکز داده بزرگ که در حجم‌های زیاد خرید می‌کنند، کاربران بیشتری برای انتخاب ماژول‌ های فرستنده گیرنده سینگل مد آماده خواهند شد. به عنوان مثال، 100GBase-PSM4 با استفاده از کابل سینگل مد MTP که می تواند تا ٥٠٠ متر را پشتیبانی کند، ٧٥٠ دلار است.

٣- فیبر مالتی مد OM5 در مقابل فیبر سینگل مد: کدام را انتخاب کنیم؟

اگرچه قیمت فیبر سینگل مد (SMF) اخیراً به دلیل کاربرد فناوری‌های جدید در حال کاهش است، هزینه اپتیک‌های قابل اتصال هنوز اجرای SMF در مراکز داده را محدود می‌کند. در مقایسه با آن، OM5 می تواند چهار طول موج با فاصله بین ٨٥٠ نانومتر تا ٩٥٣ نانومتر را چندگانه کند و ظرفیت داده را تا ضریب چهار افزایش دهد و همچنین هزینه فیبر را کاهش دهد. علاوه بر این، MMF مزایای بیشتری در نصب، عیب یابی، تمیز کردن و تعمیر و نگهداری کلی دارد که آن را به انتخاب بهتری در مراکز داده تبدیل می کند. با این حال، مشکل MMF مسافت است. و حداکثر فاصله با افزایش سرعت داده کاهش می یابد. بنابراین، فیبر مالتی مد برای صاحبان شبکه برای فاصله تا ٥٠٠ متر ارزش بالاتری دارد و OM5 انتقال تا ٤٠٠ گیگابیت در ثانیه را تا ١٥٠ متر فراهم می کند. برای کاربردهای بیش از ٥٠٠ متر، فیبر سینگل مد باید انتخاب شود.

مزایای فیبر نوری OM5

١. عملکرد و کیفیت اتصال در مرکز داده را افزایش می دهد.

٢. برد و سرعت انتقال بالاتر از طریق فناوری SWDM.

٣. سرعت انتقال تا ١٠٠ گیگابیت بر ثانیه تنها با ٢ فیبر (به جای ٨ فیبر).

٤. کابل کشی OM5 از تمام برنامه های قدیمی پشتیبانی می کند و با کابل کشی OM3 و OM4 کاملاً سازگار است.