لای فای

لای فای چیست و چه مزایایی نسبت به وای فای دارد؟

[et_pb_section admin_label=”section”] [et_pb_row admin_label=”row”] [et_pb_column type=”4_4″][et_pb_text admin_label=”Text”]

تکنولوژی لای فای چیست ؟

لای فای یک فرآیند انتقال اطلاعات به صورت بسیار سریع است. سیستم لای فای (Light Fidelity) به جای استفاده از سیگنال های رادیویی برای انتقال اطلاعات – که وای فای از این سیستم استفاده می کند – از نور مرئی LED استفاده می کند.

دسترسی به اینترنت از آغاز به عنوان یک حقوق اساسی بشر تلقی می شود. دنیایی را تصور کنید که لامپ های نوری در خانه های ما با یک حرکت ساده سوئیچ بتوانند ما را به اینترنت بی سیم پر سرعت وصل کنند.

 جهانی را تصور کنید که هر چراغی می تواند گیرنده و انتقال دهنده اطلاعات باشد.

What is Lifi

فناوری لای فای به ما امکان می دهد با استفاده از نور لامپ، چراغ های خیابانی یا تلویزیون های LED به اینترنت متصل شویم. علاوه بر ارزان تر، ایمن تر و سریع تر از وای فای، نیازی به روتر ندارد. تمام کاری که شما باید انجام دهید این است که موبایل یا رایانه  خود را به سمت یک لامپ سوق دهید تا به اینترنت وصل شوید.

Lifi یک سیستم بی سیم دو طرفه است که داده ها را از طریق LED یا نور مادون قرمز منتقل می کند. اولین بار در سال 2011 رونمایی شد و برخلاف  Wifi ، که از فرکانس رادیویی استفاده می کند ، فناوری لای فای فقط برای انتقال سیگنال اینترنتی از طریق امواج نور به یک منبع نور و یک تراشه نیاز دارد.

Lifi یک پیشرفت فوق العاده نسبت به شبکه های بی سیم امروز است، سرعت انتقال اطلاعات با تکنولوژی Lifi بسیار بیشتر از Wifi  می‌باشد.

بالاترین سرعت دانلود توسط سیستم‌ Wifi سیستم‌ در حال حاضر ۳۰۰ مگابیت در ثانیه می‌باشد در حالیکه یک مطالعه‌ در سال ۲۰۱۷  توسط  دانشگاه آیندهوون نشان داد در شعاع  ۵/۲ متریه سیستم لای فای سرعت دانلود اطلاعات تا میزان ۴۲۸۰۰ مگابیت در ثانیه می‌باشد ، به این معنی که یک فیلم با کیفیت بالا می تواند در عرض چند ثانیه دانلود شود.


مزایای تکنولوژی لای فای و اینترنت

شبکه های لای فای از دخالت فرکانس های رادیویی اجتناب می کنند. در عین حال، میزان طیف بیسیم (دامنه فرکانس های سیگنال موجود) با نور مرئی بسیار از طیف رادیویی مورد استفاده برای وای فای فراتر می رود (یک آمار ارائه شده این میزان را 10.000 برابر بیشتر اعلام کرده است). این یعنی این که شبکه های لای فای به صورت تئوری نسبت به شبکه های وای فای در زمینه مدیریت ترافیک در مقیاس بزرگ بسیار موفق تر عمل خواهند کرد.


شبکه های Lifi به نحوی طراحی شده اند که روشنایی های نصب شده در خانه ها و سایر ساختمان ها استفاده کنند که همین مساله هم این تکنولوژی را تبدیل به تکنولوژی ای ارزان قیمت کرده است. 
در این تکنولوژی چون انتقال داده فقط محدود به جاهایی است که در آن ها نور وجود دارد و یا نور به آن مکان ها می تواند نفوذ کند، همین مساله یک مزیت امنیتی تسبت به وای فای ایجاد کرده است که امواج آن به صورت غیر قابل نظارتی از دیوار ها و سقف و کف عبور می کند.


در زمینه سلامتی هم آن چه تا کنون مشخص شده است این است که امواج لای فای سلامتی انسان را بسیار کمتر از امواج وای فای به خطر می اندازند.

در واقع یک تکنولوژی ازنسل 5G  می باشد .

[/et_pb_text][/et_pb_column] [/et_pb_row] [/et_pb_section]