مودم فیبر نوری

مودم فیبر نوری چیست؟

مودم فیبر نوری (FOM) به عنوان رابط اتصال بین یک دستگاه الکترونیکی و یک شبکه اینترنتی عمل می کند. این مودم ها با مودم های معمولی DSL فرق دارند زیرا انتقال سیگنال از طریق کابل های مسی انجام نمی شود. و از یک شبکه کابل فیبر نوری برای انتقال سیگنال استفاده می کند. این مودم ها سیگنال های نوری را از طریق یک کابل فیبر نوری ارسال می کند. از آنجا که این مودم های فیبر نوری در حال حاضر خیلی طرفدار دارند ، بنابراین قبل از استفاده از آنها باید اطلاعات کافی در مورد این مودم ها داشته باشید. این مقاله به شما اطلاعاتی در مورد این مودم های فیبر نوری و کاربرد آنها می دهد.
اینترنت فیبرنوری امروزه به منازل مسکونی نیز راه پیدا کرده است و فقط محدود به اداره ها و سازمان های بزرگ نمی باشد. اتصال فیبرنوری گران تر از DSL است اما می تواند اینترنتی باکیفیت، پر سرعت و بدون محدودیت مسافت ارائه دهد.

کار با مودم فیبر نوری بسیار ساده است. نکات زیر به شما در درک بهتر برای استفاده از این مودم ها کمک می کند.
سیگنال اینترنت از طریق کابل های فیبر نوری به مودم های فیبر نوری منتقل می شود.
مودم سیگنال های اینترنتی را به داده های الکترونیکی تبدیل می کند.
این انتقال یک انتقال کامل دوطرفه است. این بدان معناست که داده ها می توانند از منبع اینترنت به دستگاه الکترونیکی و بالعکس منتقل شوند.

ویژگی های مودم های سازگار با فیبرنوری
مودم فیبرنوری دارای ویژگی های بسیار زیادی بوده که همین ویژگی ها کاربران را به استفاده از اینترنت فیبرنوری مجاب کرده است و در مناطقی که زیر ساخت های مخابراتی اجازه بدهد معمولا اغلب افراد اینترنت فیبرنوری را به   ADSLیا VDSL ترجیح می دهند.

برخی از ویژگی های مودم فیبرنوری :قابلیت تست دستگاه از طریق پورت های POTS بدون نیاز به حضور مشتریقابلیت کانفینگ از راه دور و بدون نیاز به حضور اپراتور در محلکنترل، بررسی و نظارت بر روی لینک ها به صورت End-to-End مصرف انرژی مودم های فیبرنوری کم است که موجب صرفه جویی در هزینه ها می شود. (کاهش ۲۵ درصدی مصرف برق)مودم های فیبر نوری در برابر اختلالات الکترومغناطیسی از خود مقاومت نشان می دهند. در این نوع مودم اطلاعات از بین نمی روند. بنابراین ، انتقال داده بدون وقفه توسط کاربر انجام می شود.به دلیل انتقال بی وقفه داده ها ، می توان از این مودم ها برای ارتباطات تلفنی از راه دور استفاده کرد. از آنجا که این مودم ها می توانند در برابر تداخل الکترومغناطیسی مقاومت کنند ، بنابراین انتقال سیگنال صوتی واضح است.با داشتن فیبر نوری به عنوان رسانه انتقال ، سرعت انتقال از شبکه کابلی معمولی بیشتر است. همچنین ، در مقایسه با یک شبکه بی سیم ، عملکرد این مودم های فیبر نوری تحت تأثیر نوسانات شدید آب و هوا قرار نمی گیرد.

انواع مودم فیبر نوری و تفاوت آنها:
در شبکه فیبر نوری ، دستگاه هایی وجود دارند که برای انتقال فیبر ضروری هستند. یکی از آنها ONT/ONU است.
ONT مخفف Optical Network Terminal است. ONU مخفف Optical Network Unit است.
مودم های ONT معمولا برای مصارف خانگی و یا شرکت‌های کوچک کاربرد دارند. زمانی که کابل فیبر نوری تا محل مورد نظر کشیده می‌شود، می‌توان از مودم فیبر نوریONT  استفاده کرد. این نوع مودم ها عملکرد بسیار خوبی را در خصوص انتقال داده های تصویری، صوتی، اینترنت و … ارائه دهد.
مودم های ONU از نظر کارایی شباهت های بسیار زیادی به مودم های ONT دارند.  و تفاوت آن این است که این نوع مودم برای مجموعه های بزرگ اداری و مسکونی مناسب است و مقاومت مناسبی در شرایط جوی متفاوت دارد. و مجهز به قابلیت مدیریت از راه دور است.
مودم هایONU و ONT کارکردهای مشابهی دارند و ظاهر آن ها یکسان است. هر دوی این مودم ها را می توان در شبکه های GPON استفاده کرد.
مودم های فیبر نوری در سمت کاربر نصب می شوند و مصرف کنندگان می توانند از این طریق سرویس اینترنت را دریافت کنند. اما برخی از ویژگی های آن با یکدیگر تفاوت دارد. مودم فیبر نوری ONT را می توان در پروتکل های FTTH استفاده کرد در صورتیکه مودم های ONU در پروتکل های FTTB استفاده می شوند. ONT یک اصطلاح ITU-T است، در حالی که ONU یک اصطلاح IEEE است. ITU-T و IEEE دو استاندارد متفاوت مخابراتی هستند.
این محصولات پورت های زیادی دارند به همین دلیل می توان از آن ها استفاده ساده و حرفه ای داشت. البته با توجه به قیمت این محصولات، اغلب افرادی که استفاده های حرفه ای دارند، این مودم ها را خریداری می کنند.
کاربرد مودم فیبرنوری
مودم های فیبر نوری (FOM) امروزه در شبکه های انتقال داده ای، سیستم های ارتباطی بین شبکه و غیره مورد استفاده قرار می گیرند. این تجهیزات می توانند اتصال هایی با فاصله بیشتر ایجاد کنند و کیفیت انتقال فوق العاده ای داشته باشند.
این محصولات می توانند اطلاعات را در بستر اینترنت و تا سرعت ۱۲ مگابیت در ثانیه و تا مسافت ۸۰ کیلومتر انتقال دهند. سرعت و مسافت انتقال این مودم ها به نوع و جنس کابل فیبر نوری بستگی دارد.
عوامل موثر در قیمت مودم فیبرنوری
یکی از عوامل موثر بر قیمت مودم فیبرنوری، داشتن برد بالا بوده که معمولا مودم های دو آنتن دارای برد بالاتری می باشند.
با توجه به اینکه ممکن است اینترنت فیبرنوری در یک مجتمع یا اداره بزرگ مورد استفاده قرار بگیرد و کاربران زیادی از فواصل دور و نزدیک قرار است از آن استفاده کنند، لذا هر چه برد مودم فیبرنوری بیشتر باشد، کارایی آن نیز بیشتر می باشد. به همین خاطر شرکت های سازنده نیز اغلب مودم های فیبرنوری را دو آنتنه و با برد بسیار خوب تولید و به بازار عرضه می کنند.
برد یا شرکت سازنده مودم فیبرنوری نیز از دیگر عواملی است که بر روی قیمت مودم فیبرنوری تاثیرگذار است. برخی از شرکت های سازنده محصولات خود را با کیفیت بالا و قیمت مناسبی به بازار عرضه می کنند. این در حالی است که هر چه برند معروف تر باشد مجصول خود را هر چند با کیفیت مشابه، با قیمت بالاتری به بازار عرضه می کند. بدین ترتیب کیفیت محصول از شرکت سازنده آن مهم تر بوده و صرفا هزینه های بالا دلیلی بر خرید مودم فیبرنوری با کیفیت نمی باشد.
جهت آشنایی با اینترنت فیبرنوری این لینک را کلیک نمایید.