پچکورد فیبر نوری

پچکورد فیبر نوری و راهنمای کاربردی انتخاب آن

انواع مختلفی پچکورد فیبر نوری وجود دارد و می توان آنها را به طور عمده توسط انواع کانکتور و کابل تقسیم بندی نمود.

چگونه انواع پچکورد فیبر نوری را برای شبکه خود انتخاب کنیم؟ کافی است این ٦ مرحله را دنبال کنید.

١- کانکتور مناسب را انتخاب کنید. (LC/SC/ST/FC/MPO/MTP)

پچکوردهای فیبر نوری با انواع مختلف کانکتورها

 بسته  به کانکتور یا رابط های نوری در هر دو انتهای پچکورد فیبرنوری ، پچ کورد های فیبر را می توان به انواع مختلفی از جمله FC ،SC ، ST ،  LC و MPO/MPT تقسیم کرد. کانکتورها به طور متفاوت در دستگاه های مختلف تعبیه می شوند. اگر پورت های هر دو انتهای دستگاه یکسان باشد ، می توانیم از پچ کورد های  LC-LC/SC-SC/MPO-MPO استفاده کنیم. اگر می خواهید دستگاه هایی با پورت های متفاوت را به هم متصل کنید ، پچکوردهای LC-SC / LC-ST / LC-FC  می توانند مناسب شما باشند.

 

نوع کانکتور کاربرد
1.25mm  LC اتصالات با چگالی بالا  و گیرنده های SFP,SFP+, XFP
2.5mm  SC دیتاکام و مخابرات (Datacom and Telecom)  فرستنده و گیرنده GPON EPON,GBIC,XEPNAK
2.5mm  ST دیتاکام ، HTTP
2.5mm  FC دیتاکام و مخابرات، تجهیزات اندازه گیری، لیزرهای سینگل مد
2.5/6.4mm  MPO/MPT فرستنده و گیرنده 40G QSFP, 100G QSFP 28

 

٢- نوع کابل سینگل مد یا مالتی مد را انتخاب کنید.

پچکورد سینگل مود و مولتی مود

پچ کورد فیبرنوری سینگل مد از قطر هسته ٩ میکرو متر استفاده می کند ، پچکورد فیبرنوری مالتی مد از قطر هسته ٥٠ میکرو متر یا ٦٢.٥ میکرومتر استفاده می کند. قطر روکش کور سینگل مد و مالتی مد ۱۲۵ میکرومتر است. پچ کورد فیبرنوری سینگل مد برای انتقال داده در مسافت طولانی استفاده می شود. پچکورد فیبرنوری مالتی مد برای انتقال داده در مسافت کوتاه استفاده می شود. پچکورد فیبرنوری سینگل مد معمولی از کابل فیبر زرد رنگ و در پچکورد فیبرنوری مالتی مد از کابل فیبر نارنجی یا آبی استفاده می شود.

٣- پچ‌کورد فیبر سیمپلکس (Simplex) یا دابلکس (Duplex) را انتخاب کنید. سیمپلکس به این معنی است که این پچکورد فیبر دارای یک کور است، در هر انتها فقط یک اتصال فیبر وجود دارد که برای فرستنده و گیرنده های فیبر نوری دو طرفه (BIDI) استفاده می شود. در پچکورد فیبرنوری داپلکس دو کابل فیبر کنار هم قرار دارند که برای فرستنده و گیرنده های معمولی استفاده می شود.

پچکورد فیبر سیمپلکس یا دابلکس

٤- طول کابل مناسب را با توجه به فاصله بین دستگاه هایی که می خواهید متصل کنید انتخاب کنید.

(١ متر / ٥ متر / ١٠ متر / ٢٠ متر / ٣٠ متر / ٥٠ متر).

٣- پولیش مناسب را برای کانکتور انتخاب کنید.

توجه داشته باشید که پولیش به معنای عمل پولیش یا صیقل دادن فیبرها در قسمت سری کانکتورها می باشد و میزان دقت پولیش در هر کانکتور متفاوت است.

پچکورد فیبر نوری با کانکتور APC یا کانکتور UPC ؟

از آنجا تلفات بازگشتی در کانکتور APC کمتر از کانکتور UPC است ، معمولاً عملکرد نوری کانکتور APC بهتر از UPC است. در بازار فعلی، کانکتورهای APC به طور گسترده ای در برنامه هایی مانند FTTx ، شبکه نوری غیرفعال (PON) و چندگانه تقسیم طول موج (WDM) مورد استفاده قرار می گیرند که حساسیت بیشتری نسبت به تلفات برگشتی دارند. اما APC معمولاً گرانتر از UPC است، بنابراین باید جوانب مثبت و منفی را بسنجید. با استفاده از برنامه هایی که سیگنال دهی فیبر نوری با دقت بالا را می طلبند، اولین گزینه مورد بررسی APC است، اما سیستم های دیجیتالی با حساسیت کمتری با استفاده از UPC عملکرد یکسانی دارند. معمولاً  APC سبز و UPC آبی است.

٦- انتخاب مناسب روکش کابل(PVC / LSZH / OFNP)

معمولاً سه نوع روکش کابل وجود دارد:

  • (PVC/Polyvinyl Chloride)
  • (LSZH/Low Smoke Zero Halogen)
  • (OFNP/Optical Fiber Nonconductive Plenum)

انواع روکش پچکورد فیبر نوری

  • روکش PVC ماده‌ای است که به عنوان روکش همه منظوره در انواع کابل‌های شبکه و برق استفاده میشود. این روکش قیمت پایین و انعطاف‌پذیری بالایی دارد و میشود از آن در مصارف سبک و ولتاژ پایین به خوبی استفاده کرد. البته مقاومت آن خیلی بالا نیست و در برابر گرما، نور خورشید و خوردگی آسیب‌پذیر است و نمیشود از اون در محیط‌های بیرونی استفاده کرد. این روکش قابل اشتعال می باشد و در صورت سوختن گاز سمی تولید می‌کند که همراه با دود است.
  • روکش LSZH در برابر شعله مقاوم بوده و در هنگام آتش سوزی دود کمتری تولید می کند. دود ناشی از سوختن LSZH بر خلاف دود ناشی از پی وی سی فاقد گاز هالوژن است. معمولا بین طبقات یک ساختمان استفاده می شود.

روکش OFNP به معنای افزایش دهنده غیر رسانای فیبر نوری است. از کابلهای الیاف OFNR در طبقات ساختمان که در حال ساخت عمودی هستند یا از یک طبقه به طبقه دیگر عبور می کنند ، استفاده می شود. کابلهای الیاف OFNR نمی توانند در منطقه تهویه نصب شوند زیرا دارای درجه بندی آتش و دود مورد نیاز کابلهای دارای درجه بندی پلنوم نیستند. کابلهای الیاف OFNP در برابر آتش و دود مقاوم هستند. آنها می توانند در لوله ها ، پلنوم ها و سایر فضاها برای ایجاد جریان های گاز نصب شوند.