پچ پنل فیبرنوری

پچ پنل فیبرنوری

پچ پنل فیبرنوری کابل فیبر نوری به طور گسترده برای رفع نیاز شبکه های پرسرعت استفاده می شود. در مراکز داده ، زیرساخت کابل پیچیده تر می شود. در چنین شرایطی، باید بتوان نحوه کابل کشی را به خوبی مدیریت کرد. زیرا کابل کشی نامناسب باعث از بین رفتن فیبر نوری می شود و عیب یابی آن آسان نیست.

پچ پنل های فیبر نوری می توانند به عنوان ابزارهایی برای سیستم های کابل کشی عمل کنند.

پچ پنل فیبرنوری

پچ پنل فیبر نوری چیست؟

به پچ پنل فیبر نوری پنل توزیع فیبر نیز گفته می شود. وظیفه این دستگاه این است که کابل فیبر نوری را توزیع کند و همچنین میان فیبر های مختلف ارتباط ایجاد کند. علاوه بر این ، پچ پنل های فیبر می توانند محیطی امن برای فیبر لخت شده و کابل های فیبر نوری ، اتصالات محفظه و اتصالات فیوژن ایجاد کنند.

مزایای استفاده از پچ پنل فیبر نوری

  • مدیریت راحت تر و سریعتر شبکه به دلیل تجمیع کابل ها در یک نقطه
  • سهولت در عیب یابی و رفع نواقص احتمالی
  • حفط و نگهداری اتصالات نهایی و فیوژن های زده شده
  • نظارت راحت تر و گسترش شبکه

انواع پچ پنل فیبر نوری

پچ پنل های فیبر را می توان به دو دسته تقسیم کرد. هر دو دسته می توانند کابل فیبر نوری و اتصالات را در خود جای داده ، سازماندهی ، مدیریت و محافظت کنند.

مورد اول پچ پنل فیبرنوری رک مونت (Fiber Optic Rack mount Patch Panel) است. معمولاً پچ پنل رک مونت فیبر را به صورت افقی نگه می دارد و شبیه کشو به نظر می رسد. پچ پنل رک مونت در اندازه های 1U ،2U ، 4U طراحی شده است و می تواند تا ٢٨٨ یا حتی بیشتر فیبر را در خود جای دهد. محفظه پچ پنل های رک مونت شامل دو نوع است. یکی نوع کشویی است و دیگری دارای درپوش متحرک است. طراحی کشویی پچ پنل امکان دسترسی آسان تر به فیبر را فراهم می کند اما گرانتر است. نوع درپوش هزینه کمتری دارد اما برای دسترسی داخلی به کاربر نیاز دارد تا کل محفظه را از رک جدا کند.

از ویژگی های پچ پنل رک مونت می توان به پایدار بودن آن اشاره کرد. به سادگی و راحتی قابلیت تکان خوردن را ندارد و همین امر موجبات ایجاد محیط ایمن برای آداپتورهای فیبرنوری، پچ کورد ها و پیگتیل ها را فراهم می کند.

پچ پنل فیبرنوری

نوع دیگر پچ پنل ، پچ پنل دیواری (Fiber Optic Wall Mount Patch Panel) است.که به آن باکس دیواری نیز می گویند. از این پچ پنل ها معمولا در مکانهایی استفاده می شود که نمی توان از رک استفاده کرد این پچ پنل ها غیر رک مونت هستند. آنها از ورق های فولادی ساخته شده اند. این پانل ها را می توان به راحتی با استفاده از سوراخ هایی که بر روی آنها تعبیه شده است بر روی هر دیواری نصب کرد. آنها می توانند الیاف را در برابر گرد و غبار یا آلودگی باقی مانده محافظت کرده و کابل ها را سازماندهی کنند.

پچ پنل فیبرنوری

ساختار  پچ پنل فیبرنوری

یک پچ پنل فیبر معمولی شامل چهار قسمت است: بدنه پچ پنل (قابلیت نصب بر روی دیوار یا داخل رک را دارد) ، محل ورودی های کابل ( معمولا در پشت یا کنار پچ پنل ها سوراخ هایی قرار دارد که محل ورودی های کابل هستند) ، محل نصب آداپتور (سوراخ هایی که آداپتور در آن قرار میگیرد) و کاست (جهت سازماندهی و ایمن سازی در شبکه). آداپتورهای موجود بر روی پچ پنل فیبر در اشکال مختلف مانند LC ، SC ، MTP و غیره موجود می باشند. اکثر مواقع همه آداپتورها در یک پنل از یک نوع هستند. اما گاهی اوقات هنگامی که بیش از یک نوع اتصال دهنده فیبر نوری در یک شبکه استفاده می شود ، به پنلی با انواع مختلف آداپتور نیاز است.

پورت های پچ پنل فیبرنوری

پورت های پچ پنل فیبرنوری محلی را برای ورود و خروج داده ها به پنل فراهم می کند. تعداد این پورت ها متغییر است و می تواند از ١٢ ، ٢٤ ، ٤٨ ، ٦٤ ، ٧٢ ، ٩٦ تا ٢٨٨ و حتی بیشتر باشد. در واقع محدودیتی در تعداد پورت های پچ پنل وجود ندارد. تا زمانی که فضای کافی وجود دارد ، پورت های کافی نیز وجود خواهند داشت .

اتصال فیبر نوری در پچ پنل

در یک پچ پنل، می توان از پیگتیل برای اتصال استفاده کرد. اگر از روش پیگتیل استفاده می کنید ، یک سینی اسپلایس در پچ پنل مورد نیاز است. این روش بهترین کیفیت اتصال را ارائه می دهد و معمولاً سریع ترین است. روش دوم از کانکتور فیبر نوری استفاده می کند. یک کانکتور فیبر نوری مستقیماً بر روی فیبرهای جداگانه نصب می شود. این روش معمولاً بیشتر از پیگتیل طول می کشد اما نیازی به سینی اسپلایس در پچ پنل ندارد. با این حال ، کیفیت اتصال ممکن است به اندازه پیگتیل خوب نباشد.

خلاصه

پچ پنل فیبرنوری جزء تجهیزات فیبر نوری بسیار پرکاربرد و مناسب، به خصوص در دیتا سنتر ها ،کمپانی ها و کسب و کار های شلوغ  و بزرگ می باشد. آنها مزایای بسیاری دارند که می توان به نصب بسیار آسان فیبر ها، انعطاف پذیری بالا و مدیریت مناسب اشاره کرد.

این دستگاه تنها در صورتی بهترین عملکرد خود را خواهد داشت که بتواند برای کسب و کار شما مناسب باشد. بنا بر این صرف نظر از نوع و اندازه ی آن، سعی کنید ابتدا نیاز های کسب و کار خود را سنجیده و پس از آن به انتخاب پچ پنل بپردازید.