پچ کورد فیبر نوری

پچ کورد فیبر نوری

پچ کورد فیبر نوری، کابلی است که دو سر آن به کانکتور فیبر نوری وصل می شود. این وسیله برای ایجاد ارتباط بین پچ پنل یا باکس فیبر نوری و تجهیزات ارتباطی به کار شده و  به آن پچ کیبل نیز گفته می شود.

 پچ کورد از یک طرف به پچ پنل فیبر نوری و از طرف دیگر به تجهیزات ارتباطی مانند ماژول فیبر یا مدیا کانورتر متصل می شود.

دو سر پچ کورد فیبر نوری می تواند حالت های مختلفی داشته باشد. انتخاب نوع پچ کورد بستگی به نوع اتصالات روی پچ پنل و دستگاهی که قرار است به آن متصل شود دارد. نام گذاری پچ کورد فیبر نوری با توجه به نوع اتصال، متراژ و نوع کابل می باشد. 

تقسیم بندی پچ کورد های فیبر نوری :

  • بر اساس تعداد کور استفاده شده، به دو نوع سیمپلکس و داپلکس تقسیم ‌بندی می‌شود.
  • پچ کورد سیمپلکس از یک کور فیبر و داپلکس از دو کور فیبرنوری استفاده می‌کند.
  • طبق نوع کور مصرفی پچکورد‌ به دو نوع مالتی‌مد و سینگل‌مد تقسیم می‌شود.
  • پچ کورد فیبرنوری سینگل مد (OS1, OS2)، زرد رنگ بوده و قطر فیبر آن 9/125µm می باشد. حال آنکه پچ ‌کورد‌های فیبرنوری مالتی مد، در مدل‌های OM2 ،OM1  به رنگ نارنجی و در مدل‌های OM5 ،OM4 ،OM3 به رنگ سبز-آبی و قطر فیبرآن 50/125µm یا 62.5/125µm می باشد و لذا به راحتی می‌توان بدون نیاز به دانش و تجربه خاصی، هرکدام از آن‌ها را شناسایی کرد.

انواع پچ کورد فیبر نوری

انواع مختلفی پچ کورد فیبر نوری وجود دارد و می توان آنها را به طور عمده توسط انواع کانکتور و کابل تقسیم بندی نمود که با پیشرفت تکنولوژی و بهینه ‌تر شدن مسیر انتقال سیگنال درون کابل، هر روز مدل‌های جدیدتری به بازار عرضه می‌شوند.

پچ کوردهای فیبر نوری را می توان با انواع کانکتورهای فیبر نوری طبقه بندی نمود. به عنوان مثال، پچ کورد LC به این دلیل که دارای کانکتور LC است به این نام خوانده می شود. به همین ترتیب پچکورد MPO/MTP ،MTRJ ،FC ،ST ،SC و غیره وجود دارد.

پچ کورد LC:

پچ کورد فیبر نوری LC با کانکتور LC خاتمه می یابد . LC مخفف کانکتور لوسنت (Lucent) است.  این نوع از پچ کورد دارای فرول سرامیکی با قطر 1.25 میلی متر می‌باشد و جنس بدنه آن پلاستیک و مکانیزم باز و بسته شدن باگیره قفلی می‌باشد. افت مناسب برای این کانکتور فیبر 0.02dB است. برای فیبر سینگل مد (SMF) و مالتی مد (MMF) مورد استفاده قرار می گیرد. این کانکتور محبوبترین کانکتور موجود در بازار ایران است که امروزه بیشترین استفاده در شبکه های فیبر نوری داخلی (LAN) و ارتباطات Storage Networking را دارد. پچ کورد LC با استانداردهای IEC و EIA / TIA مطابقت دارد.

پچ کورد SC

پچ کوردی است که با کانکتور SC خاتمه می یابد. این کانکتور در اواسط دهه 80 توسط آزمایشگاه های تلفن و تلگراف Nippon که به اختصار NTT نامیده می شود، اختراع شده است . دارای فرول سرامیکی با قطر 2.5 میلی متر است. استفاده از آنها در ارتباطات داده ها و مخابرات فیبر نوری بسیار شایع است. جنس بدنه پلاستیک و مکانیزم باز و بسته شدن فشاری و کشش می‌باشد . افت مناسب برای این کانکتور 0.25dB است. پچ کورد SC کم هزینه، ساده و همچنین با دوام است که از ویژگی های خاص آن می باشد. این پچ کورد به طور گسترده در شبکه های فیبر نوری استفاده می شود و می تواند با اکسید زیرکونیوم و قاب پلاستیکی همراه باشد.

پچ کورد ST:

پچکورد فیبر نوری ST  دارای کانکتور نوع ST در دو انتهای کابل می باشد.  ST مخفف Straight-Tip و به شکل زیر می باشد. قطر کانکتور ST مانند کانکتور SC فرول 2.5 میلیمتری دارد. این نوع پچ کورد توسط AT & T توسعه داده شده و در دهه های 1980 و 1990 بسیار محبوب بوده است. کانکتور ST سرنیزه ای شکل و دارای فرول طولانی فنری برای نگه داشتن فیبر می باشد. این نوع پچ کورد در هر دو نوع مالتی مد و سینگل مد در دسترس است. آداپتورهای سیمپلکس و دابلکس افقی نصب شده با محفظه فلزی یا پلاستیکی موجود بوده و می تواند به دو دسته دارای آستر از جنس برنز فسفات و یا اکسید زیر کونیوم تقسیم شود.

البته ممکن است تمایل افراد به جای استفاده از محفظه پلاستیکی به جنس فلزی بیشتر باشد. پچ کورد فیبر نوری ST دارای نوک صاف و مستقیم است که موجب می شود به راحتی داخل و خارج شود. اگر احساس می کنید دارای اتلاف توان بالایی هستید می توانید آن را دوباره جا بزنید. این نوع کانکتور تا 500 بار ورود و خروج استاندارد بدون هیچ مشکلی به کار خود ادامه می دهد. پچ کورد فیبرنوری ST از نسل های قدیمی پچ کورد می باشد و در محیط های با لرزش بالا استفاده می شود. اما هنوز به طور گسترده برای شبکه های مالتی مد، از جمله شبکه های محلی برای ساختمان ها و دانشگاه ها استفاده می شود.

پچ کورد FC:

پچکورد فیبر نوری FC دارای کانکتور FC می باشد و نحوه اتصال آن به صورت پیچشی است. مخفف کانکتور ثابت می باشد و همانند کانکتور SC ،FC نیز توسط کمپانی NTT اختراع شده است. پچ کورد FC دارای بدنه فلزی و ساختار پیچشی است. در پچ کورد FC فرول و آستر مورد استفاده در کانکتورها مانند کانکتور SC می باشد. پچ کورد FC در هر دو حالت سینگل مد و مالتی مد قابل دسترسی است. این نوع پچ کورد در محیط با لرزش بالا می تواند به کار برده شود و به صورت پیچشی محکم بسته می شود، اما لازم است قبل از سفت و محکم کردن پچ کورد آن را به صورت تراز و صحیح وارد نمود. کاربرد آنها در شبکه های مخابراتی، دوربینهای مدار بسته، شبکه های کامپیوتری LAN ،WAN، دستگاهای تست و صنعت و همینطور سنسورهای پزشکی کاربرد دارد.

پچ کورد MTRJ:

پچ کورد MTRJ با کانکتور MT-RJ اتمام یافته است. MT-RJ مخفف فیش سفارشی انتقال مکانیکی (Mechanical Transfer Registered Jack)  است. کانکتور MTRJ توسعه یافته کانکتور MT و RJ است. این نوع پچ کورد دارای محفظه و فرول پلاستیکی است که از ویژگی های خاص آن ارتباط دو کانکشن فیبر نوری می باشد. هر خانه کانکتور MTRJ دو کر فیبر (دوبلکس) را دارا می باشد و شباهت خاصی به کانکتور مسی اترنت RJ45 دارد. اندازه آن نصف کانکتور SC است. کانکتورهای MTRJ به دو صورت (با دو پین فلزی) نر و (بدون سوزن و پین) ماده موجود است. پچ کورد MTRJ معمولا برای کاربردهای شبکه استفاده می شود. اندازه آن کمی کوچکتر از فیش های تلفن استاندارد می باشد و کار با آن بسیار آسان است.

پچ کورد MPO / MTP:

پچ کورد MPO با کانکتور MPO خاتمه می یابد. کانکتور MTP ساخت آمریکا است و در دو حالت سینگل مد و مولتی مد موجود است.  پچ کورد MPO یک پچ کورد با ظرفیت بالا است و عملکرد آن بر مبنای سیستم فشار و کشش جفت می شود و به راحتی می توان آن را وارد و خارج نمود. پچ کورد MTP ورژن آپگرید شده MPO می باشد. کانکتورMTP بیشتر در مخابرات کاربرد دارد و معمولا از آن در شبکه های LAN استفاده نمی شود. این کانکتور می تواند حداکثر دوازده فیبر نوری را پوشش دهد و متصل کردن آن سریع و آسان است و عملکرد خوبی هم در انتقال نور دارد. و با استانداردهای IEC 61754-7 و TIA / EIA 604-5A سازگار است.