پیگتیل فیبر نوری

پیگتیل فیبر نوری چیست؟

در یک تعریف کلی پیگتیل فیبر نوری (Fiber optic pigtail) یک المان فیبر نوری است که برای اتصال کابل فیبر نوری به مسیر فیبر نوری مورد استفاده قرار می‌گیرد. ساختار پیگتیل فیبر بدین‌صورت است که یک سر سیم در معرض دید قرار دارد و سر دیگر آن  کانکتور فیبر نوری  قرار دارد. بنابراین می‌توان سمت رابط را به تجهیزات وصل کرد و طرف دیگر را به کابل‌های فیبر نوری فیوژن کرد.  کابل‌های پیگتیل با کیفیت بالا، همراه با روش‌های صحیح اتصال فیوژن، بهترین عملکرد ممکن را برای پایانه‌های کابل فیبر نوری ارائه می‌دهند. پیگتیل‌های فیبر نوری در تجهیزات مدیریت فیبر نوری مانند پچ پنل، جعبه ترمینال فیبر و جعبه توزیع مورد استفاده قرار می‌گیرند.

پیگتیل فیبرنوری
پیگتیل فیبرنوری

انواع پیگتیل فیبر نوری

پیگتیل‌های فیبر نوری در انواع مختلفی با کارآیی متفاوت تولید می‌شوند که شامل موارد زیر است:

  1. پیگتیل‌های فیبر نوری مالتی‌مد:این پیگتیل قابلیت پشتیبانی از چندین باند فرکانسی برای مصارف مختلفی مانند ارتباطات داده، صوت، تصویر و … استفاده می‌شوند.
  2. پیگتیل‌های فیبر نوری سینگل مد: این نوع پیگتیل فقط برای انتقال یک سیگنال به دو روش دو جهته یا یک جهته مورد استفاده قرار می‌گیرد. این پیگتیل به دلیل داشتن پهنای باند کمتر نسبت به پیگتیل‌های مالتی‌مد، برای انتقال داده‌ها با حجم کمتر و مسافت بیشتر استفاده می‌شود.
  1. پیگتیل‌های فیبر نوری زمانی:این نوع پیگتیل فیبر نوری به جای استفاده از طیف فرکانسی، از زمان به‌عنوان یک متغیر در انتقال داده‌ها استفاده می‌کند. به همین دلیل این پیگتیل‌ها برای ارسال داده‌ها با فرکانس پایین مانند پخش فیلم از اینترنت و … استفاده می‌شود.
  1. پیگتیل‌های فیبر نوری تک‌رشته:این نوع پیگتیل فیبر نوری برای انتقال داده‌های بسیار بزرگ که دارای پهنای باند بسیار زیادی هستند، مانند ارتباط داده در فضا، کاربرد دارد.
  1. پیگتیل‌های فیبر نوری اکتیو: این نوع پیگتیل در قسمتی از طول موج نور قرار می‌گیرد تا نوع خاصی از نور (لیزر) با دامنه‌دهی بزرگ را تولید کند. این پیگتیل نسبت پیگتیل‌های فیبر نوری عادی از سرعت بسیار بالایی برخوردار هستند.

همچنین مانند پچ کوردهای فیبر نوری، پیگتیل های فیبر نوری را می توان به نسخه های UPC و APC تقسیم کرد. متداول‌ترین انواع مورد استفاده عبارتند از SC/APC pigtail، FC/APC pigtail و MU/UPC pigtail.

 

پیگتیل فیبر نوری lc

پیگتیل فیبر نوری lc یک کابل فیبر نوری با طول کوتاه است که با کانکتور LC خاتمه می‌یابد. این مدل مجهز به فرول 1.25 میلی‌متر است که برای اتصال‌های با سایز 1.6، 2.0 و 3.0 میلی‌متر استفاده می‌شود. این نوع پیگتیل اتصال سریع و آسان را بین دستگاه‌های نوری فراهم می‌کند. بنابراین از آن‌ها به‌طور گسترده در شبکه‌های فیبر نوری مانند مراکز داده، مخابرات و شبکه‌های سازمانی استفاده می‌شود.

پیگتیل فیبرنوری

پیگتیل فیبر نوری sc

کانکتور پیگتیل SC یک کانکتور جداکننده غیر نوری با فرول زیرکونیایی یا آلیاژی ضد زنگ 2.5 میلی‌متری است. پیگتیل فیبر SC برای استفاده در برنامه‌هایی مانند CATV، LAN، WAN، تست و اندازه‌گیری مقرون‌به‌صرفه است.

پیگتیل فیبرنوری
پیگتیل فیبرنوری

پیگتیل fc

پیگتیل فیبر FC از بدنه فلزی کانکتورهای نوری FC بهره می‌برد که دارای ساختار از نوع پیچی و فرول‌های سرامیکی با دقت بالا است. پیگتیل‌های فیبر نوری FC و محصولات مرتبط با آن به طور گسترده برای کاربردهای عمومی استفاده می‌شود.

پیگتیل فیبرنوری
پیگتیل فیبرنوری

پیگتیل فیبر نوری ST

کانکتور ST pigtail محبوب‌ترین کانکتور برای برنامه‌های چند حالته فیبر نوری LAN است. این پیگتیل دارای یک حلقه بلند به قطر 2.5 میلی‌متر است که از سرامیک (زیرکونیا)، آلیاژ ضد زنگ یا پلاستیک ساخته می‌شود. از این‌رو پیگتیل‌های فیبر SC در زمینه های مخابراتی، صنعتی، پزشکی و حسگرها بسیار کاربرد دارند.

پیگتیل فیبرنوری
پیگتیل فیبرنوری

پیگتیل زره دار (Armored Pigtail)

پیگتیل زره پوش یا زره دار Pig محصور شده با لوله فولادی ضد زنگ یا سایر فولادهای قوی در داخل ژاکت بیرونی است. پیگتیل فیبر نوری زره دار باعث محافظت بیشتر از فیبر داخل کابل و پایداری بیشتر در انتقال سیگنال در شبکه می‌شود. همچنین این مدل پیگتیل از آسیب‌های ناگهانی مانند جوینده شدن توسط جوندگان، فشار روی کابل و آسیب‌های کارهای ساختمانی جلوگیری می‌کند.

پیگتیل ضد آب (Waterproof Pigtail)

پیگتیل فیبر ضد آب از جنس استنلس استیل و ژاکت زره‌پوش پلی‌اتیلن است که برای فضای باز طراحی شده است. این نوع پیگتیل برای محیط‌های خشک و پر آسیب مانند برج های ارتباطی دریایی، CATV و نظامی مناسب است. کابل پیگتیل، ضد آب و مقاوم در برابر تغییر شکل است و عملکرد کششی و قابل اعتمادی را در اتصالات فضای باز ارائه می‌کند.

پیگتیل رادیو میکروتیک

پیگتیل میکروتیک با کانکتورهای MMCX است که برای افزودن دومین رابط بی‌سیم به BaseBox2 یا BaseBox5. با طول کابل 260 میلی‌متر نیز کاربرد دارد. کابل‌های مجهز شده با پیگتیل میکروتیک از کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستند و کاربرد گسترده‌ ای در فضای داخلی و بیرونی دارند.

تفاوت پیگتیل فیبر نوری و پچ کورد فیبر نوری

در پیگتیل فیبر نوری فقط در انتهای یک طرف کابل کانکتور نصب می‌شود و انتهای دیگر آن خالی است. در حالی‌که کابل‌های متصل شده با پچ کورد فیبر نوری هر دو طرف آن اتصال انجام می‌شود.

همچنین فیبرهای پچ کورد روکش‌دار هستند، در حالی که کابل‌های پیگتیل فیبر بدون پوشش هستند؛ زیرا در یک سینی اتصال فیبر به هم متصل شده و محافظت می‌شوند.  علاوه بر این، فیبر پچ کورد را می‌توان به دو قسمت تقسیم کرد تا دو پیگتیل ایجاد شود. برخی از نصاب‌ها ترجیح می‌دهند این کار را انجام دهند تا از مشکل آزمایش کابل‌های پیگتیل در میدان جلوگیری کنند و فقط عملکرد یک سیم پچ فیبر را آزمایش کنند، سپس آن را به‌صورت دو پیگتیل فیبر به دو نیم تقسیم کنند.