پیگتیل فیبر نوری (Fiber Optic Pigtail)

پیگتیل فیبر نوری 

پیگتیل فیبر نوری یا همان رابط فیبر نوری، یکی از انواع متداول اتصالات در شبکه های فیبر نوری است که در تجهیزات پسیو شبکه فیبر نوری مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع کابل که از انواع متداول کابل های فیبر نوری مورد استفاده در شبکه های فیبر نوری می باشد، در یک انتها به کانکتور فیبر نوری متصل می شود و این امکان را می دهد تا بتوانیم به این طریق پیگتیل را به تجهیزات شبکه فیبرنوری متصل نماییم و انتهای دیگر آن بدون اتصال و باز می ماند تا با سایر کابل های موجود در شبکه فیوژن شده و اتصال یابد.

پیگتیل فیبرنوری به سبب داشتن یک سر آزاد، دارای کاربردهای سربندی بخش های جوش شده با فیوژن را پشتیبانی می کند. پیگتیل ها باید در هنگام نصب در مکانی قرار داد تا از آن ها محافظت شود، در نتیجه پیگتیل ها همراه با تجهیزات مدیریت فیبر نوری مثل ODF، محفظه جوش و کافوها مورد استفاده قرار می گیرند.

پیگتیل فیبرنوری روشی بهینه برای اتصال فیبر های نوری پیشنهاد می کند که در ۹۹ درصد پروژه های سینگل مد استفاده می شود.

پیگتیل فیبرنوری با انواع کانکتور های نظیر SC ,ST ,FC ,LC ,MTRJ ,DIN و…. با روکش های ۹۰۰ میکرون، ۲ میلیمتر و ۳ میلیمتر ساخته می شوند. پیگتیل های فیبرنوری در دو نوع کلی: پیگتیل فیبرنوری سینگل مد و پیگتیل فیبرنوری مالتی مد دسته بندی می شوند. از پیگتیل سینگل مد برای اتصال به کابل های سینگل مد و از پیگتیل مالتی مد برای اتصال به کابل های مالتی مد استفاده می شود.

پیگتیل های فیبر نوری را می توان بر دو اساس دسته بندی نمود.

  • بر اساس انواع کانکتور
  • براساس نوع فیبر

دسته بندی انواع پیگتیل های فیبرنوری بر اساس انواع کانکتور :

  • LC
  • SC
  • ST
  • FC

پیگتیل فیبرنوری LC

پیگتیل فیبرنوری LC، از کانکتور LC ساخته شده توسط شرکت Lucent استفاده می کند. این نوع کانکتور امروزه یکی از محبوب ترین کانکتور های مورد استفاده در پیگتیل های فیبر نوری در سراسر جهان می باشد. به دلیل داشتن فرول سرامیکی ۱/۲۵ میلی متری باعث می شود تا پیگتیل فیبرنوری LC انتخاب مناسبی برای انتقال سیگنال با هزینه کم و دقت بالا باشد.

پیگتیل فیبرنوری SC   

پیگتیل فیبرنوری SC ، از کانکتور SC ساخته شده توسط شرکت نیپون تلگراف و تلفن استفاده می کند . این نوع کانکتور دارای فرول سرامیکی ٢/٥ میلی متری است. دارا بودن ویژگی هایی از جمله وزن سبک و مقرون به صرفه بودن، باعث می شود تا از این نوع کانکتور در موارد بسیاری مورد استفاده قرار گیرد. به بیان دیگر، یک رشته کابل نوری در متراز های مختلف است که یک سر کابل کانکتور SC می خورد و سر دیگر آن کانکتوری قرار نمی گیرد و در کارخانه فیوژن می شود و یا با کریمپ فلزی با تار دیگر از کابل دیگر وصل می شود.

پیگتیل فیبرنوری ST

پیگتیل فیبرنوری ST، از کانکتور ST ساخته شده توسط کمپانی تلفن و تلگراف آمریکایی استفاده می کند. این نوع کانکتور از فرول ٢/٥ میلی متری بهره می برد که یکی از کانکتور های نسل قدیم مورد استفاده در بین کانکتور های فیبر نوری می باشد. اما هنوز هم در برخی از پروژه های فیبر نوری به خصوص در پروژه های مالتی مد مورد استفاده قرار می گیرد.

پیگتیل فیبرنوری FC   

پیگتیل فیبرنوری FC  ، از کانکتور ساخته شده توسط شرکت نیپون الکتریک استفاده می کند. این نوع کانکتور با ساختار نوع پیچ ساخته شده و از فرول سرامیکی با دقت بالا استفاده می کند. از این نوع پیگتیل فیبر نوری معمولا برای کاربرد های کلی و معمول در پروژه های فیبر نوری استفاده می شود.

دسته بندی انواع پیگتیل های فیبرنوری بر اساس نوع فیبر

در این نوع دسته بندی پیگتیل ها را به دو دسته سینگل مد و مالتی مد می توان تقسیم بندی کرد .

که در حالت سینگل مد کانکتور پیگتیل ها معمولا به رنگ آبی و رنگ کابل به رنگ زرد می باشد و در نوع مالتی مد رنگ کانکتور ها به رنگ خاکستری و رنگ کابل به رنگ نارنجی می باشد. فیبر سینگل مد و مالتی مد هر دو برای انواع پیگتیل های فیبر نوری مورد استفاده قرار می گیرند. پیگتیل فیبرنوری سینگل مد دارای کور ۹/۱۲۵ میکرون می باشد. کانکتور های SC ،LC ،FC ،ST برای این نوع فیبر مناسب هستند. در مورد پیگتیل های فیبر نوری مالتی مد دو اندازه اصلی وجود دارد. یکی ٦٢.٥/١٢٥ میکرون برای OM1 و دیگری ٥٠/١٢٥ میکرون برای OM2 ،OM3 ،OM4 می باشد. کانکتور های SC ،LC ،FC ،ST قابل تنظیم با این نوع فیبر های مالتی مد هستد.

کاربرد پیگتیل های فیبرنوری

پیگتل های فیبر نوری در بعضی مواقع دارای رشته های مختلف فیبر از جمله ۴ فیبر ، ۶ فیبر، ۸ فیبر، ۱۲ فیبر، ۲۴ فیبر، ۴۸ فیبر و غیره می باشد. این امر به ارتباط موثر و کارآمد و اتصال متقابل در برنامه ها و پروژه های مختلف کمک می کند. از آنجایی که پیگتیل های فیبر نوری از فیوژن اسپلایسینگ پشتیبانی می کنند اغلب با ابزارهایی همچون باکس های فیبر نوری در دو نوع Indoor و Outdoor و پچ پنل های فیبر نوری استفاده می شود.

نتیجه گیری

به طور خلاصه پیگتیل فیبرنوری کابلی است که تنها یک انتهای آن به کانکتور فیبرنوری خاتمه می یابد و انتهای دیگر آن را می توان برای اتصال به سایر کابل ها فیوژن نمود و به همین دلیل بدون کانکتور می باشد. شما می توانید پیگتیل فیبر نوری مد نظرتان و سازگار بر اساس نوع پروژه را بر اساس انواع کانکتور فیبر نوری و یا براساس نوع فیبر مورد استفاده درون کابل انتخاب کنید.