کابل دراپ فیبرنوری (FTTH Drop Cable) چیست ؟

کابل دراپ فیبرنوری، به عنوان بخش مهمی از شبکه FTTH ارتباط بین آخرین نقطه توزیع  تا داخل منزل مشترک می باشد. آنها معمولاً کابل های کم قطر و کم فیبر با طول دهانه پشتیبانی نشده محدود هستند که می توانند به صورت هوایی، زیرزمینی یا دفن شوند. وقتی که به عنوان کابل بیرونی استفاده می شود، این نوع کابل دراپ باید طبق استاندارد صنعت، مقاومت کششی حداقل 1335 نیوتن را تحمل نماید. کابل های دراپ فیبر نوری در انواع مختلفی موجود است. سه کابل دراپ فیبر که معمولاً مورد استفاده قرار می گیرند شامل کابل دراپ مسطح، کابل دراپ هشت شکل  و کابل دراپ گرد است.

این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن image-25.png است

کابل دراپ مسطح

کابل دراپ مسطح، با ظاهری تخت، معمولاً از یک پوشش پلی اتیلن، چند الیاف و دو عضو مقاومت دی الکتریک تشکیل شده است تا مقاومت بالایی در برابر خرد شدن داشته باشد. کابل دراپ فیبر معمولاً حاوی یک یا دو فیبر است. با این حال، کابل های دراپ با تعداد فیبر تا 12 یا بیشتر هم، هم اکنون در دسترس هستند.

کابل فیبر نوری دراپ مدل 8 یا فیگوریت

کابل دراپ هوایی هشت شکل نسبت به سایر کابل ها به دلیل وجود یک سیم فولادی و محکم از انعطاف کمتری برخوردار است. این نوع کابل  برای کاربردهای بیرونی طراحی شده است. تعداد فیبرنوری موجود در کابل دراپ هشت شکل 2 تا 48 است. تحمل فشار این کابل ها معمولاً 6000 نیوتن است.

 کابل دراپ گرد یا round

کابل دراپ فیبرنوری گرد معمولاً شامل یک فیبر تکی است که دارای خمش است و توسط یک پوشش داخلی جهت استحکام و یک پوشش خارجی جهت محافظت در برابر فشار احاطه شده است، که می تواند دوام و قابلیت اطمینان در بخش دراپ شبکه را فراهم کند.

سربندی کابل فیبر نوری دراپ در پروژه های  FTTH: اسپلایس یا اتصال مستقیم کانکتور نوری؟

  دو روش خاتمه کابل دراپ FTTH وجود دارد:

  1. اسپلایس

انتخاب روش درست اسپلایس :

برای اتصال کابل های دراپ پروژه های FTTH، دو روش وجود دارد. یکی فیوژن فیبرنوری و دیگری اسپلایس مکانیکی. ثابت شده است فیوژن فیبر نوری توسط استاندارد به عنوان بهترین روش با کمترین افت قرارگیری و افت برگشتی توصیه شده است. با این حال، هزینه های اولیه سرمایه، هزینه های نگهداری و سرعت نصب طولانی تر آن نیز باید در نظر گرفته شود. اتصال مکانیکی به طور گسترده ای در نصب کابل دراپ پروژه FTTH در کشورها مورد استفاده قرار می گیرد، زیرا یک اتصال مکانیکی را می توان با استفاده از ابزار دستی ساده و دستگاه برش مکانیکی ارزان قیمت (در تصویر زیر نشان داده شده) در عرض 2 دقیقه انجام داد.

2. اتصال مستقیم کانکتور نوری

انتخاب کانکتور مناسب :

برای اتصال فیبر نوری ، دو نوع اتصال برای اتصال کابل دراپ FTTH وجود دارد نوع اول کانکتور های آماده جهت سربندی در محل و نوع دوم کابل های سربندی شده و آماده شده در کارخانه های صنعتی فیبر نوری

اتصال فیوز از همان فناوری اتصال فیوژن برای ارائه عملکرد اتصال نوری بالا استفاده می کند. با این حال، به تجهیزات گران قیمت و تکنسین بسیار آموزش دیده و زمان بیشتری مانند اتصال فیوژن نیاز دارد. اگر شرایط مناسب شرایط ذکر شده نیست، اتصال مکانیکی می تواند جایگزین اتصال فیوز باشد (در تصویر زیر نشان داده شده است). این می تواند یک راه حل صرفه جویی در وقت و صرفه جویی برای خاتمه کابل دراپ باشد.

 به زبان ساده ، فیوژن به اتصال دائمی توسط دستگاه فیوژن اشاره دارد، در حالی که روش اتصال مستقیم توسط فست کانکتور انجام می شود .

اگر محدودیتی در هزینه ندارید و می خواهید با روش صرفه جویی در وقت کارایی بالایی داشته باشید ، کابل سربندی شده و آماده شده می تواند انتخاب شما باشد. بسیاری از کارخانه ها می توانند کابل های دراپ سفارشی را در انواع مختلف کانکتور های فیبر نوری و با طول دلخواه و مورد نیاز شما ارائه دهند.

نتیجه

تقاضای مشتری برای پهنای باند بالاتر باعث ادامه توسعه FTTH و همچنین مولفه اصلی آن مانند طراحی و توسعه کابل دراپ FTTH خواهد شد. انتخاب روش مناسب سربندی کابل دراپ FTTH و دراپ فیبر نوری مناسب به اندازه انتخاب معماری شبکه مناسب در FTTH مهم است.