کابل‌ فیبرنوری OM4

کابل فیبرنوری OM4

کابل‌ فیبرنوری OM4 نیز همانند OM5 یک نوع فیبرنوری مالتی مد (MMF – Multimode Fiber) هست که برای ارتقاء عملکرد سیستم‌های فیبرنوری به کار می‌رود. OM4 و OM5 از نظر افزایش پهنای باند برای انتقال داده با سرعت بالا مشابه هستند، اما OM5 برخی ویژگی‌های اضافی مانند پشتیبانی از تکنولوژی SWDM دارد.

مشخصات کلیدی کابل‌های فیبرنوری OM4 عبارتند از:

پهنای باند:

OM4 همچنان از پهنای باند بالایی برخوردار است که امکان انتقال داده با سرعت بالا را ارائه می‌دهد. برای ارتباطات با سرعت‌های G40 و G100 مناسب است.

فاصله انتقال:

OM4  معمولاً برای ارتباطات در فواصل کوتاه تر در محیط‌های دیتاسنتری مناسب است، اما از طریق استفاده از تجهیزات تقویت‌کننده (amplifiers) می‌تواند برای فواصل بیشتر نیز مورد استفاده قرار گیرد.

مقاومت در برابر انحراف:

همانند OM5، OM4 نیز دارای مقاومت بهتری در برابر انحراف نور است که از افت ناشی از انحراف نور جلوگیری می‌کند.

سازگاری با تجهیزات MMF:

OM4 با تجهیزات و کابل‌های فیبرنوری مالتی مد سازگار است، این امر این امکان را می‌دهد که در تجهیزات قدیمی‌تر نیز مورد استفاده قرار گیرد.

پشتیبانی از 10G و 25G:

OM4 می‌تواند به عنوان یک گزینه مناسب برای ارتباطات با سرعت‌های 100G و 25G در شبکه‌های فیبرنوری استفاده شود.

استفاده از OM4 و OM5 بستگی به نیازها و انتظارات خاص شبکه دارد. OM5 به دلیل ویژگی‌های اضافی و پشتیبانی از تکنولوژی‌های پیشرفته ممکن است در مواردی انتخاب بهتری باشد، اما OM4 همچنان یک گزینه معتبر برای انتقال داده با سرعت‌های بالا در شبکه‌های فیبرنوری است.

کابل فیبرنوری OM4 و تفاوت آن با کابل فیبرنوری OM3

کابل‌های فیبرنوری OM3 و OM4 هر دو از نوع فیبرنوری مالتی مد (MMF – Multimode Fiber) هستند که برای انتقال داده‌ها در شبکه‌های فیبرنوری به کار می‌روند. تفاوت‌های اصلی بین OM3 و OM4 به ویژگی‌های فیزیکی و عملکردی آنها مربوط است. در زیر، تعدادی از تفاوت‌های کلیدی ذکر شده‌اند:

پهنای باند:

OM3: پهنای باند OM3 برای انتقال داده با سرعت 10Gigabit Ethernet (10GbE) در فواصل کوتاه مناسب است.

OM4: پهنای باند OM4 نسبت به OM3 بیشتر بوده و برای ارتباطات با سرعت‌های 10G و 25G در فواصل کوتاه و همچنین برای 40G و 100G در فواصل متوسط به کار می‌رود.

فاصله انتقال:

هر دو OM3 و OM4 به طور عمومی برای انتقال داده در فواصل کوتاه (معمولاً تا 300 متر برای 10GbE و برای 100G فواصل باید کمتر از 300 متر باشد) مناسب هستند. استفاده از تجهیزات تقویت‌کننده ممکن است بتواند فواصل را افزایش دهد.

پشتیبانی از 40G و 100G:

OM3: برای ارتباطات با سرعت‌های  40G و 100G

OM3 معمولاً در فواصل کوتاه به کار می‌رود.

OM4 :OM4 به دلیل پهنای باند بیشتر، برای ارتباطات با سرعت‌های 40G و 100G حتی در فواصل متوسط نیز مناسب است.

مشخصات فیزیکی:

کابل‌ فیبرنوری OM4 ممکن است دارای مشخصات فیزیکی بهبود یافته‌تری باشند که این امر می‌تواند به عنوان یک اصلاح در طراحی و عملکرد کابل‌ها مطرح شود.

به طور کلی، OM4 نسبت به OM3 از پهنای باند بیشتری برخوردار است و معمولاً برای ارتباطات با سرعت‌های 40G و 100G در فواصل متوسط یا کوتاه استفاده می‌شود. این تفاوت‌ها باعث می‌شود که OM4 بهترین گزینه برای برخی از نیازهای شبکه باشد، اما انتخاب بین OM3 و OM4 باید با توجه به نیازها و مشخصات دقیق شبکه صورت گیرد.

برای آشنایی بیشتر با کابل فیبرنوری OM3 این لینک را کلیک نمایید.