کابل فیبر نوری

کابل فیبر نوری و کاربرد آن

کارخانه های سازنده فیبر، تار نوری را با روکش اولیه تهیه می کنند که ۲۵۰ میکرو متر قطر دارد، در این مرحله فیبر به نازکی یک تار مو بوده بسادگی شکسته یا آسیب  می بیند.  کارخانه های سازنده کابل فیبر نوری ، فیبر یا فیبرها را در پوشش های حفاظت شده قرارمی دهند که به نام تیوب یا بافر شناخته می شوند ،‌و سپس بروی این فیبرهای داخل تیوب یا بافر شده، پوشش های مختلفی با توجه به محیطی که کابل در آن قرار می‌گیرد کشیده می‌شود. تمامی این پوششها جهت محافظت از فیبر در شرایط مختلف قرارگرفته است. تعداد کورداخل کابلها مضربی از۲، ۴ ، ۶، ۸ یا ۱۲ می باشند که از آن جمله می توان از کابل های ۲، ۴، ۶، ۸ ،۱۲، ۲۴ ۴۸، ۷۲ و ۱۴۴ رشته (کور) نام برد.

انواع کابل فیبر نوری از نظر حفاظت رشته فیبر

کارخانه های کابل سازی از دو روش کاملا متفاوت برای حفاظت فیبرهای نوری استفاده می‌کنند که عبارتند از :

  • Loose tube
  • Tight buffer 

 به طور رایج کابل های تایت بافر در داخل ساختمان ها و کابل های لوزتیوب در خارج از ساختمان استفاده میشوند.

ولی این یک قانون طلایی نیست بلکه تمایل در این جهت بوده است.

Loose tube cable                 
Tight buffer cable

ساختمان لوزتیوب و تایت بافر

• در ساختمان لوزتیوب یک لوله پلی مری، فیبر یا فیبرهای نوری را دربرگرفته است. قطرداخلی این لوله خیلی بزرگتراز قطر فیبر نوری می باشد، بنا براین جا برای  حداکثر ۲۴ رشته فیبر وجود دارد که براحتی داخل لوزتیوب قرار بگیرند.

• در کابل های بزرگ، فیبرها را داخل چندین لوزتیوب قرار می دهند. در داخل لوله، فیبر نوری هر طرفی آزادانه حرکت می کند. فایده این روش در این است که خاصیت ارتجاعی طبیعی فیبر اجازه میدهد که فیبر مسیری با حداقل فشار را اختیار کند.

• همینطور در داخل لوزتیوب فیبر از له شدگی محافظت می شود.

• در ساختمان تایت بافراین یک پوشش پلاستیکی با قطر ۹۰۰ میکرون اطراف فیبر نوری را احاطه کرده (شبیه به کابل های الکتریکی مسی)

انواع کابل فیبر نوری از نظر محیط کاربردی

• کابل‌های فيبر نوری از لحاظ نحوه قرار گرفتن تارها، خصوصیات کابل و  کاربرد محیطی، به سه دسته عمده تقسيم بندی می‌شوند :

Indoor

Outdoor

Indoor & Outdoor

Indoor Cable :

این دسته کابل‌هایی هستند که جهت کاربردهای داخل ساختمان (Indoor) مورد استفاده قرار می‌گیرند. پوشش درون این کابل‌ها، Tight Buffer است که شامل رشته هایی هستند که دور آنها  روکش با قطر ۹۰۰ میکرومترپوشیده شده است و به طور مستقیم روی فیبر قرار می‌گیرد و از ضربه‌های کوچک به فیبر جلوگیری می‌کند. این پوشش موجب منعطف‌تر شدن کابل می‌شود و استفاده از آن را برای کاربردهای متنوع آسان‌تر می‌کند.

بعضی کاربردهای فیبرنوری با مکانیزم Tight Buffer عبارتند از:

• بک بن داخل ساختمان (اصطلاحاً کابل‌کشی ستون فقرات یا عمودی است)

• کابل‌کشی افقی

• پچ کوردها و کابل‌های تجهیزات

انواع کابل فیبر نوری Indoor

۱- کابل توزیع یا Distribution :

کابل توزیع معروفترین کابل  indoor می باشد به طوری که سایزآن کوچک و وزن آن کم می باشد. آنها شامل چندین فیبر tight buffer دسته بندی شده در یک ژاکت مشترک با عضو مقاوم  Kevlar و گاه با میله فیبر شیشه ای مقاوم برای سفت کردن کابل و جلوگیری از پیچ خوردگی می باشند.

۲- کابل انشعابی Breakout :


این کابل برای اجرا در داکت ها، رایزر و کاربردهای صنعتی که در آنها استحکام مورد نیاز است ایده آل است. به دلیل اینکه هر کابل به صورت جداگانه تقویت شده، این طرح اجازه ی  نصب سریع به کانکتور را می دهد و نیاز به پچ پنل ها و جعبه ندارد. کابل Breakout می تواند در جایی که تعداد فیبر ها خیلی زیاد نیست و فاصله ها خیلی طولانی نیست، بسیار اقتصادی باشد .

۳- کابل  Zipcord :


این نوع کابل فیبر نوری بیشتر برای ساختن پچ کورد،  کاربرد های  backplane یا اتصالات  desktop استفاده میشود، معمولا بصورت simplex  یا duplex  با ضخامت  ۱/۸ یا ۲ یا ۳ میلیمتر موجود می‌باشد.

Outdoor Cable :

پوشش فیبراین دسته از کابل‌ها Loose tube است و بیشتر در بیرون ساختمان‌ها و فضاهای باز بکار می‌روند، فضای آزاد درون تيوب برای جلوگيری از نفوذ رطوبت با يک نوع ژل تیروکسن پر می‌شود. شناور بودن فیبر درون تیوب باعث می‌شود نيروهای مکانيکی بيرونی تأثير کمی روی تارهای فيبر درون تيوب می‌گذارند. به همين دليل اين کابل‌ها معمولاً در برابر فشارهای بيرونی مقاومتر هستند و می‌توانند در مکانهایی که کابلها تحت فشار هستند به‌کار برده شوند . این کابل ها، در داکت، لوله ، تونل ، بین دکل‌ها، فضای باز و زیر خاک قابل نصب می‌باشند . کابل Loose tube  میتواند unitube  یا multitude باشد .

انواع کابل فیبر نوری Outdoor

۱- کابل دفن مستقیم یا خاکی (Direct Burial)

۲- کابل های قابل نصب در لوله ، سابداکت یا میکروداکت (Duct type & Airblown)

۳- کابلهای هوایی (Aerial  •Fig 8   •ADSS  •  OPGW)

۴-  کابل فیبر نوری ribbon

۱- کابل دفن مستقیم یا خاکی (Direct Burial)
 ساختماراین نوع کابلها به گونه ایست که می‌توانند مستقیم زیر خاک دفن شوند .

۲- کابل های قابل نصب در لوله ، سابداکت Duct type

۲- کابل های قابل نصب درمیکروداکت  Airblown
این نوع کابل فیبر نوری دارای قطری نازک و روکشی از جنس مخصوص می‌باشد تا به آسانی بتوان آنها داخل میکرداکت دمید .

 

کابل Fig8   دارای یک حایل سر خود می‌باشد که می‌توان بر روی دکل‌های فشار ضعیف استفاده کرد .


٣- کابلهای ADSS بر روی دکل‌های فشار قوی استفاده می‌شود، در این نوع کابل هیچگونه ماده هادی الکتریکیسیته استفاده نشده و دارای مقاومت کششی زیاد و مقاوم در برابر باد و طوفانهای شنی می‌باشد.


٣- کابلهای ADSS بر روی دکل‌های فشار قوی استفاده می‌شود، در این نوع کابل هیچگونه ماده هادی الکتریکیسیته استفاده نشده و دارای مقاومت کششی زیاد و مقاوم در برابر باد و طوفانهای شنی می‌باشد .


٣- کابل OPGW نیز بر روی دکل‌های فشار قوی به عنوان کابل زمین وصل می‌شود که در وسط آن فیبر نوری قرار گرفته است.

۴-  کابل فیبر نوری ribbon
استفاده از Ribbon cable در جایی که نیاز به تعداد فیبر بالا و قطر کم کابل می باشد ترجیح داده می شود.
به این دلیل که تمام فیبر ها در ردیف هایی در ribbon گذاشته شده اند (معمولا 12 فیبر) و ribbon ها در بالای یکدیگر قرار داده شده اند.، این کابل کوچکترین کابل با بیشترین تعداد فیبر ارزانترین کابل هم می باشد.

Indoor/Outdoor Cable :

این دسته کابل‌هایی هستند که هم در داخل و هم در خارج ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند و برخی از ویژگی‌های هر دو نوع کابل‌ فیبر نوری Indoor   وOutdoor  را دارند. این کابل‌ها ویژگی‌هایی از هر دو نوع کابل Loose-Tube  و Tight-Buffer  را دارند که بسته به اینکه به کدامیک از ویژگی‌های این دو کابل نزدیک‌ترهستند دارای انواع متفاوت می‌باشد .

انواع کابل فیبر نوری indoor/outdoor

۱- کابل Tight buffer

۲- کابل Loose tube  

Tight Buffer indoor/outdoor Cable :

Loose Tube indoor/outdoor Cable :