کابل های سینگل مد

کابل های سینگل مد OS1 و OS2

کابل های سینگل مد به دو دسته OS1 و OS2 طبقه بندی می شود. این دو نوع کابل فیرنوری ویژگی های متفاوتی برای کاربردهای مختلف دارند. کابل‌های سینگل مد OS2 را نمی‌توان به کابل‌های سینگل مد OS1 وصل کرد، زیرا ممکن است منجر به عملکرد ضعیف سیگنال شود. بنابراین، تشخیص تفاوت بین OS1 و OS2 هنگام اجرا بسیار مهم است. بنابراین پیشنهاد میشود با این مقاله همراه باشید.

تفاوت بین کابل های فیبرنوری سینگل مد OS1 و OS2 چیست؟

استاندارد

کابل های سینگل مد OS1 با مشخصاتITU-T G.652  مطابقت دارد. از جمله استانداردهای ITU-T G.652A و ITU-T G.652B (معمولی)، استانداردهای ITU-T G.652C و G.652D (کم آب) برای این کابل ها تعریف شده است. با این حال، کابل‌های فیبر سینگل مد OS2 تنها با استانداردهای ITU-T G.652C یا ITU-T G.652D مطابقت دارند که به طور خاص در گروه فیبرهای low-water-peak می باشند. البته استاندارد های ITU-T G657 نیز کاملا با OS2 سازگار می باشد.

میزان تضعیف کابل

میزان تضعیف کابل فیبر OS1 بیشتر از کابل فیبر OS2 است. به طور معمول، حداکثر تضعیف درOS1 به میزان ١.٠db/km برای ١٣١٠nm و ١٥٥٠nm است، در حالی که مقدار این تضعیف در OS2 به میزان ٠.٤db/km برای ١٣١٠nm و ١٥٥٠nm است. در نتیجه، حداکثر فاصله انتقال فیبر سینگل مد OS1، ١٠ کیلومتر است، در حالی که حداکثر فاصله انتقال فیبر سینگل مد OS2 می تواند تا ٢٠٠ کیلومتر برسد. فیبرهای سینگل مد OS1 و OS2 سرعت ١ تا ١٠ گیگابایت را با فواصل مختلف انتقال می دهند. علاوه بر این، کابل فیبر نوری سینگل مد OS2 را می توان برای اتصالات اترنت ١٠٠G/٤٠G استفاده کرد.

جدول مشخصات زیر تفاوت های بین OS1 و OS2 را به وضوح نشان می دهد.

چگونه کابل های سینگل مد  OS1 و  OS2 انتخاب کنیم؟

وقتی نوبت به انتخاب کابل بین فیبر سینگل مد OS1 و OS2 می‌رسد، لازم است بدانید که از این کابل‌های سینگل مد هر دو برای انتقال‌های طولانی مدت استفاده می‌کنید. اما باید براساس سایر مشخصات و کاربرد خود فیبر مورد نظر را انتخاب کنید.

کابل‌های فیبر نوری OS1 برای زیرساخت‌های شبکه داخلی، که عمدتاً در شبکه‌های داخلی ساختمان/دانشگاه، و همچنین کابل‌کشی داخلی در مبادلات مخابراتی و مراکز داده مستقر هستند، استفاده می‌شوند. پس کابل‌های OS1 متناسب با نیازهای شما در کاربردهای داخلی مناسب هستند. کابل‌های فیبر نوری OS2 با لوز تیوپ مناسب برای استفاده در فضای باز و کاربردهای بیرونی مناسب‌تر هستند، که شامل فیبرکشی در مناطق مختلف از جمله زیر خاک، کانالی و فیبرهای هوایی است.

چرا باید از OS2 به جای OS1 استفاده کنیم؟

پس از مقایسه دو کابل فیبرنوری سینگل مد، می توان نتیجه گرفت که OS2 با ارائه عملکرد بهتر با تلفات کمتر، برای انتقال اطلاعات در مسافت های طولانی مناسب تر است.

در واقع OS1 قبلا تنها استاندارد برای فیبر سینگل مد با حداکثر طول مجاز اتصال برای کابل‌کشی دانشگاه حدود ١٠ کیلومتر بود، که دیگر نمی‌تواند نیازهای فزاینده مردم را برای مسافت های بالاتر برآورده کند. کابل‌های فیبر نوری سینگل مد OS2 با داشتن تضغیف پایین تر برای اتصالات اترنت ١٠٠G/٤٠G/١٠G/١G ایده‌آل هستند و نیازهای عملکرد خوب در فواصل طولانی را برآورده می‌کنند. در نتیجه، طراحان شبکه فیبرنوری تمایل بیشتری برای استفاده از کابل های OS2 برای کاربرد های جدید و مسافت های طولانی دارند.

جهت اطلاع از قیمت کابل فیبرنوری این لینک را کلیک نمایید.