کابل های MTP/MPO

کابل های MTP/MPO چیست و چگونه از آنها استفاده کنیم؟

تعداد اتصالات شبکه در دیتا سنتر و مراکز داده به سرعت در حال افزایش است . و کابل های سنتی شاید دیگر توانایی لازم را برای جواب دادن به این حجم از اطلاعات را نداشته باشند بنابراین از کانکتور های MTP/MPO جهت حذف کانکتور های تک رشته ای همانند SC, LC, FC, E2000 و انواع دیگر کانکتور های تک رشته ای استفاده می کنند تا در نتیجه فضای اشغال شده توسط کانکتور را کاهش و همزمان پهنای باند ارتباطی را افزایش دهند.  این مقاله قصد دارد انواع مختلف کابل MTP/MPO و کاربردهای آنها را معرفی کند.

مروری بر کابل های MTP/MPO

MPO (Multi-Fiber Push-on) یا چند فیبر فشرده است. این نوع از کابل ها در واقع چند فیبرنوری را در یک کابل عرضه می کنند و شما را از دردسر اتصال سخت دو فیبر و فیوژن آن ها خلاص می کند.

®MTP یک علامت تجاری ثبت شده US Conec Ltd است که نسخه پیشرفته MPO است و عملکرد مکانیکی و نوری بهتری دارد. آنها شبیه هم هستند و کاملاً سازگار و متقابل هستند.

کابلهای MTP/MPO از اتصالات MTP/MPO و فیبرهای نوری تشکیل شده اند. اتصالات MTP/MPO دارای یک نوع ماده (بدون پین) یا یک نر (با پین) هستند ، همانطور که در شکل زیر نشان داده شده است. کانکتورهای  MTP/MPO دارای یک کلید در یک طرف بدنه می باشند. هنگامی که محل این کلید در کانکتور به سمت بالا باشد به عنوان کلید بالا (key up) و هنگامی که به سمت پایین باشد به عنوان کلید پایین (Key Down) نامیده می شود. علاوه بر این سوراخ های فیبر بر روی کانکتور، از چپ به راست از موقعیت 1 (P1) تا موقعیت 12 (P12) است.

و هر کانکتور با یک نقطه سفید رنگ در سمتی که P1 قرار دارد در زمان اتصال نشانه گذاری شده است. کانکتورهای MTP/MPO تا حد زیادی تراکم کابل را افزایش داده که برای کابل کشی 40G/100G و ارتقاء سرعت شبکه در آینده مناسب است.

کابل های MTP/MPO

بر اساس عملکرد سه نوع کابل MTP/MPO وجود دارد:

  • کابل های ترانک MTP/MPO
  • کابل های Breakout MTP/MPO
  • کابل هایConversion MTP/MPO

برای شبکه های کابل کشی با چگالی بالا ایده آل هستند و ظرفیت و انعطاف پذیری بهتری را ارائه می دهند.

کابل های ترانک MTP/MPO

کابلهای از پیش ساخته (MTP/MPO Trunk Pre-connector)  شامل 12 الی 144 رشته فیبر نوری با روکش LSZH, PVC از جنس میکرو کابل ها هستند که از دو طرف با کانکتور های MTP یا MPO خاتمه می یابد. این کابل های راهکاری مناسب برای کم کردن حجم کابل های ارتباطی در شبکه های کامپیوتری و افزایش پهنای باند آنها هستند.

به طور معمول ، این کابل ها برای اتصالات مستقیم 40G-40G و 100G-100G ایده آل هستند ، تا به یک شبکه ساده و کارآمد با کارایی بالا دست یابید.

کابل های MTP/MPO

کابل های MTP/MPO Breakout

کابلهایBreakout  MTP/MPO (معروف به کابلهای مهار یا کابلهای fan-out) با یک اتصال نری/مادگی MTP/MPO در یک طرف و 4/6/8/12 کانکتورهای داپلکس LC/FC/SC/ST در انتهای دیگر می باشد. به طور معمول ، این کابلها برای اتصالات کوتاه برد 10G-40G و 25G-100G ایده آل هستند.

کابل های MTP/MPO

کابل های Conversion  MTP/MPO

کابلهای Conversion MTP/MPO دارای طراحی fan-out مشابه کابلهایBreakout  MTP/MPO هستند اما از نظر تعداد و انواع فیبر متفاوت هستند. آنها در دو طرف با اتصال دهنده های MTP/MPO خاتمه می یابند. به طور خاص ، آنهایی که معمولاً استفاده می شوند کابلهای تبدیل MTP/MPO از 24 فیبر به 2 × 12 فیبر ، 24 فیبر به 3 × 8 فیبر ، 2 × 12 فیبر به 3 × 8 فیبر هستند. آنها مخصوصاً برای اتصالات 10G-40G ، 40G-40G ، 40G-100G ، 40G-120G ایده آل هستند ، که باعث می شود فیبر هدر نرود و انعطاف پذیری سیستم کابل کشیMTP/MPO  ١٢ فیبر و 24 فیبر موجود را تا حد زیادی افزایش می دهد.

کابل های MTP/MPO

Polarity یا چینش قطبی

پلاریته به تطبیق فرستنده و گیرنده نوری در دو انتهای پیوند فیبر اشاره دارد. در سیستم های کابل کشی سنتی ، اتصالات مانند LC-SC را می توان به راحتی با هم منطبق کرد ، بنابراین هیچ مسئله قطبی وجود ندارد. با این حال ، به دلیل طراحی خاص اتصالات MTP/MPO ، مسائل قطبی باید در سیستم های کابل کشی MTP/MPO با چگالی بالا مورد توجه قرار گیرد.

برای اطمینان از قطبیت مناسب ، استاندارد TIA 568 سه روش اتصال به نام روش A ، روش B ، روش C را تعریف کرد: نوع A که معمولاً به آن نوع مستقیم گفته می شود، نوع B که معمولاً معکوس یا وارونه نامیده می شود و نوع C که معمولاً به عنوان جفت تاب خورده یا twisted pair شناخته می شوند.

کانکتور های فیبر نوری MPO نیز از قاعده male و female ( نر و ماده ) بهره می برند. برخلاف کانکتور های معمول فیبر نوری که همگی male (نر) هستند ، کانکتور های  MPO می توانند male (دارای پین) یا female (با سوراخ های راهنما) باشند. وجود male و female در کانکتورهای  MPO جهت جلوگیری از خرابی (اتصال به خروجی) و اطمینان از تداوم  ارتباط است. نقش پین ها در نوع male جهت تراز مناسب اتصال است که مطمئن شوید فیبر های نوری با زاویه درست تری و کاملاً به سمت یکدیگر قرار گرفته اند.

کابل های MTP/MPO

نوع فیبر کابل های MTP/MPO

کابل های MTP/MPO در کابل های OM3/OM4 مالتی مد و OS2 سینگل مد قرار می گیرند. کابل های مالتی مد OM3/OM4 MTP/MPO بیشتر برای مسافت های کوتاه مانند داخل ساختمان یا محوطه دانشگاه استفاده می شود و حداکثر فاصله انتقال 100 متر (OM3) یا 150 متر (OM4) را با سرعت 40 گیگ بر ثانیه امکان پذیر می سازد. کابل های سینگل مد OS2 MTP/MPO برای انتقال طولانی مدت مناسب هستند و به طور گسترده در شبکه های MAN (شبکه منطقه شهری) و PON ها (شبکه نوری منفعل) استفاده می شوند. با پراکندگی مودال کمتر ، پهنای باند OS2 بیشتر از OM3/OM4 است.

روکش کابل های ترانک MPO سینگل مد مطابق استاندارد TIA-598 زرد رنگ می باشد و به طور معمول دارای سطح تماس فیزیکی زاویه دار (APC) است. از آنجا که رنگ زرد مشخصات OS1 و OS2 را نشان می دهد ، مهم است که مشخصات کابل را با دقت مطالعه و بررسی فرمایید.

کانکتور های فیبر نوری MPO مالتی مد دارای فرول های مسطح یا سطح فیزیکی صاف هستندکه به عنوان PC یا UPC نیز شناخته می شوند). رنگ ژاکت کابل های ترانک MPO مالتی مد مطابق استاندارد برای سری OM3،   OM4 رنگ فیروزه ای (aqua) و برای OM5 سبز لیمویی تعیین گردیده است. با این حال ، وجود یک رنگ (aqua)  برای دو نوع مختلف از مشخصات ممکن است کمی سردرگم کننده باشد. به همین دلیل ، برخی از تولید کنندگان سری OM4 را با رنگ Violet ارائه می دهند تا آنها را از Aqua OM3 متمایز نمایند.

کابل های MTP/MPO

کاربرد کابل های MTP/MPO  :

  • شبکه هاي فیبرنوري ویدئویی و تلویزیونی (CCTV, Video)
  • شبکه هاي ذخیره سازي اطلاعات
  • کانال هاي پرظرفیت و پر تراکم فیبرنوري (Finer Channel)
  • قابل استفاده در شبکه هاي محلی پرسرعت 1Gb/s , 10Gb/s , 40Gb/s, 100Gb/s
  • مراکز داده (Data center)
  • شبکه هاي ارتباطی سنتی Ethernet و Fast Ethernet, Gigabit Ethernet
  • شبکه هاي ارتباطی مبتنی بر ATM, SONET, WDM