کانکتورهای فیبر نوری

کانکتورهای فیبر نوری UPC, APC, PC

هنگام انتخاب پچ کورد های فیبر نوری یا کانکتورهای فیبر نوری ، ممکن است متوجه شوید که در توضیحات محصول کلمه “PC Polish” ، “UPC Polish” یا “APC Polish” ذکر شده است. معنی این لغات چیست؟ تفاوت این نوع کانکتورها چیست؟ این مقاله انواع این کانکتورها و تفاوت های آنها را برای شما روشن می کند.

آشنایی با انواع مختلف کانکتورها

به بیان ساده ، PC ، UPC و APC به نحوه پولیش فرول های داخل کانکتور های فیبر نوری اشاره دارند ، همانطور که در شکل زیر نشان داده شده است. فرول محفظه انتهای کانکتور و نگهدارنده فیبر است که برای اتصال به فیبر دیگر یا فرستنده یا گیرنده طراحی شده است.

هنگامی که کانکتور ها در انتهای یک فیبر نصب می شوند ، نور به سمت منبع منعکس می شود و سیگنال را مختل می کند. برای افزایش کارایی فیبر و کمتر کردن نور انعکاس شده برگشتی ، مهندسان شروع به ارتقاء سطح نقطه بحرانی اتصال کردند ، و اینگونه است که فن آوری های پولیش فرول معرفی شد.

پولیش فرول

پولیش های های مورد استفاده از گذشته تا به امروز در 4 دسته زیر تقسیم بندی می شوند:

  • Flat-Surface
  • Physical Contact (PC)
  • Ultra-Physical Contact (UPC)
  • Angled Physical Contact (APC)

کانکتورهای فیبر نوری FLAT

به صورت کاملا مسطح پولیش می شوند . در هنگام اتصال دو فیبر تخت یعنی هنگامی که فیبر ها به واسطه ی کانکتور Flat-Surface به هم متصل میشدند یک شکاف هوا به طور طبیعی بین دو سطح از نقص های کوچک در سطوح مسطح شکل می گرفت . این نوع پولیش برای کانکتور فیبرنوری سینگل مد با هسته سایز ٩-٨ میکرومتر استفاد نمی شود که برای حل این مشکل، اتصالات PC ایجاد شد.

کانکتورهای فیبر نوری PC

کانکتور فیبر PC به کانکتوری گفته می شود که به سبک تماس فیزیکی اشاره دارد. در این پولیش کانکتور، نوک هسته فیبر با انحنای کمی به شکل محدب در می آید. این نوع پولیش بین فیبر مالتی مدOM1 و OM2 رایج تر است. کانکتور فیبر PC موجب کاهش میزان هوای موجود در شکاف محل اتصال شد و در نتیجه افت بازگشتی کمتری نسبت به حالت فلت ایجاد می شود. اکنون ، این سبک پولیش قدیمی شده است و سبک لهستانی UPC تکامل یافته است.

کانکتورهای فیبر نوری UPC

UPC مخفف Ultra-Physical Contact است. در این کانکتورها فرول کاملا عمود بوده و هیچ زاویه ایی ندارد. بعد از کانکتور فیبر PC به این نتیجه رسیدند که اگر میزان انحنای سطح مقطع فیبر را بیشتر کنند به طوری که برآمدگی سر فیبر بیشتر شود و به حالت گنبدی شکل در بیاید نتیجه بهتری گرفته میشود به این دلیل که تماس بین دو هسته دو فیبر بیشتر میشود ، رنگ این کانکتورها آبی است.

کانکتورهای فیبر نوری APC

سری دیگر کانکتور ها که به بازار عرضه شدند، کانکتور APC هستند. که به آن کانکتور زاویه دار می گویند. در این کانکتور علاوه بر وجود حالت گنبدی شکل بر روی نوک فیبر یک برش با انحنای ٨ درجه نیز روی آن صورت می گیرد. از آنجا که سطح انتهایی زاویه دار اضافه می شود ، نور منعکس شده به جای ماندن در هسته فیبر به داخل روکش هدایت می شود. ، در نتیجه میزان افت برگشتی را به حداقل می رساند(٦٠dB-). این کانکتور ها سبز رنگ هستند. بیشتر از این کانکتور ها در پروژه ای  FTTx استفاده می شود.

نکته ایی که باید به آن دقت شود این است که کانکتورهای UPC و APC نمیتوانند جفت شوند زیرا نه تنها باعث ایجاد عملکرد ضعیف بدلیل عدم تماس هسته های فیبر می شود بلکه باعث خراب شدن هر دو کانکتور می شود.

تفاوت ظاهری کانکتور های PC, UPC, APC

تفاوت عمده از نظر ظاهر ، سطح سر فیبر است. کانکتورهای PC و کانکتورهای UPC هر دو بدون زاویه صیقل داده شده اند ، اگرچه سطح پایینی UPC دارای خمیدگی جزئی است. در عوض ، یک اتصال APC بر روی نوک فیبر با یک برش با انحنای ٨ درجه مشخص شده است.

یک راه ساده برای تشخیص این کانکتور ها از یکدیگر رنگشان است. با توجه به رنگ بدنه کانکتور می توان تشخیص داد که نوع کانکتور دارای چه نوع پولیشی است. به عنوان مثال یک پچ کورد فیبر نوری سینگل مد LC APC را در نظر بگیرید ، اتصالات هر دو انتهای فیبر همه سبز هستند. در حالی که برای یک پچ کورد فیبر نوری سینگل مد LC UPC ، اتصالات به طور کلی آبی هستند.

کاربرد

با توجه به اینه کانکتور UPC دارای Insrtion Loss  کمتر بوده و Return Loss  بالاتر و کانکتور APC دارای Insertion Loss  بیشتر و Return Loss  کمتر ، باید بدانیم که هر کدام از این کانکتور در کجا مورد استفاده و عملکرد بهتری دارد .

کانکتورهای فیبر نوری APC  برای برخی ازبرنامه های کاربردی که حساسیت بیشتری نسبت به دیگران دارند استفاده میکنند مثل برنامه های FTTx و RF (Frequency Radio). اتصالات APC نیز معمولا در کاربردهای اپتیکی منفعل استفاده می شود به این دلیل که بسیاری از این سیستم ها از سیگنال های RF برای ارسال ویدئو استفاده می کنند.

برای آن دسته از برنامه هایی که افت بازگشت چندان مورد توجه قرار نمی گیرد از کانکتور های UPC یا PC استفاده می شود. کانکتورهای PC به طور کلی در تجهیزات اپراتورهای مخابراتی دیده می شود ، در حالی که کانکتورهای UPC در تلویزیون های دیجیتال ، تلفن و سیستم های داده محبوب هستند.

در جدول زیر مقایسه بین کانکتور های فیبر نوری PC ، UPC و APC را مشاهده می فرمایید: