کابل فیبر نوری OM3

کابل فیبر نوری OM3 و تفاوت آن با OM4

کابل فیبر نوری OM3 و OM4 دو نوع متداول فیبر از نوع مالتی مد هستند که در شبکه های محلی استفاده می شوند. به طور معمول در شبکه های کابلی بین اتاق های مخابرات و در مرکز داده،  بین رک های اصلی و سوئیچ ها استفاده می شود. هر دو نوع فیبر در نظر گرفته شده از لیزر بهینه شده ٥٠/١٢٥ فیبر مالتی مد استفاده می کنند. بدین معنی که هر دو دارای هسته با قطر ٥٠μm و پوشش با قطر ١٢٥μm هستند.

OM3 کاملاً با OM4 سازگار است. با شباهت های بسیار زیاد و اغلب با ژاکت و اتصالات کابل آبی رنگ یکسان تولید می شود. تشخیص این دو نوع فیبر از یکدیگر دشوار است. بنابراین، تفاوت بین کابل فیبر نوری OM3 در مقابل OM4 چیست؟ آیا این دو نوع فیبر به یک چیز اشاره دارند؟

تفاوت کابل فیبر نوری OM3 و OM4 :

در واقع، تفاوت بین کابل فیبر نوری OM3 در مقابل با OM4  فقط در ساخت هسته یا کور آنها میباشد . تفاوت در ساخت به این معنی است که کابل OM4 میرایی بهتر دارد و می تواند با پهنای باند بالاتر از OM3 کار کند. دلیل این چیست؟

تضعیف قدرت سیگنال نور در هنگام انتقال را با (dB) نمایش می دهند. افت در اثر از دست دادن نور از طریق اجزای پسیو مانند کابل ها، اتصالات کابل و اتصالات دیگری ایجاد می شود. همانطور که در بالا ذکر شد اتصالات یکسان هستند بنابراین تفاوت عملکرد در OM3 در مقابل OM4 در افت (dB) در کابل است. فیبر OM4 به دلیل ساخت خود باعث افت کمتری می شود. حداکثر افت مجاز توسط استاندارد ها در زیر نشان داده شده است. می بینید که با استفاده از OM4 تلفات کمتری در هر متر کابل خواهید داشت. تلفات کمتر به این معنی است که شما می توانید لینک های طولانی تری داشته باشید یا اتصالات بیشتری در لینک داشته باشید.

حداکثر کاهش ٨٥٠ نانومتر:

OM3 <3.5 dB / Km
OM4 <3.0 dB / Km

نور در حالت های مختلف در طول فیبر منتقل می شود. به دلیل اتلاف در فیبر ، این حالت ها در طول زمان کمی متفاوت است. با افزایش این تفاوت شما در نهایت به جایی می رسید که اطلاعات منتقل شده قابل رمزگشایی نیست. این تفاوت بین بالاترین و کمترین حالت به عنوان پراکندگی معین شناخته می شود. پراکندگی معین پهنای باند معینی را تعیین می کند که فیبر می تواند در آن کار کند و این تفاوت بین کابل فیبر نوری OM3 و OM4 است. پهنای باند حالت OM3 و OM4 در زیر نشان داده شده است. پهنای باند بالاتر موجود در OM4 به معنای پراکندگی مودال کمتر است و بنابراین باعث می شود که لینک های کابل طولانی تر شوند و یا تلفات بیشتری را از طریق اتصالات متصل شده فراهم می کند.

پهنای باند کابل فیبر حداقل ٨٥٠ نانومتر
OM3 2000 مگاهرتز • کیلومتر
OM4 4700  مگاهرتز • کیلومتر

کابل فیبرنوری OM3 یا OM4 را انتخاب کنید؟ از آنجا که تضعیف OM4 از فیبر OM3 کمتر است و پهنای باند مودال OM4 بالاتر از OM3 است ، فاصله انتقال OM4 طولانی تر از OM3 است. جزئیات در جدول زیر نشان داده شده است. با توجه به مقیاس شبکه خود ، نوع کابل مناسب تری را انتخاب کنید.

از آنجا که عملکرد OM4 بهتر از کابل های فیبر نوری OM3 است، معمولاً کابل فیبر نوری OM4 حدوداً دو برابر گران تر از کابل کابل فیبر نوری OM3 است. این مسئله می‌تواند یکی از فاکتورهای محدود کننده برای استفاده از کابل OM4 باشد. چه از کابل فیبر نوری OM3‌ استفاده می‌کنید یا از OM4، دقت کنید کابلی را خریداری کنید که بیشترین تناسب را با شبکه‌تان داشته باشد تا با کمترین هزینه بیشترین بهره‌وری را داشته باشید.